Oppgave 2 idrett og samfunn 30.9. Idrett og kjønnsroller


Se på videoklippet under og listen (2009) under klippet.

http://www.nrk.no/video/luselonn_i_kvinnefotball/30E4B9F92D480927/

1. Steffen Iversen, RBK: 7 mill
2. Martin Andresen, VIF: 4,5 mill
3. Thomas Myhre, Viking: 4 mill
4. Eirik Bakke, Brann: 3,7 mill
5. Erik Huseklepp, Brann: 3,3 mill
6. Axar Karadas, Brann: 3,1 mill
7. Rune Lange, VIF: 3 mill
7. Vidar Riseth, LSK: 3 mill
7. Roar Strand, RBK: 3 mill
10. Hassan El-Fakiri, Brann: 2,8 mill
11. Marek Sapara, RBK: 2,75 mill
12. Dan Thomassen, VIF: 2,7 mill
13. Njogu Demba Nyrén, Brann: 2,6 mill
14. V.P. Gunnarsson, Stabæk: 2,5 mill
14. Daniel Nannskog, Stabæk: 2,5 mill
14. Andrius Velicka, Viking: 2,5 mill
14. Thomas Holm, Molde: 2,5 mill
18. Kristofer Hæstad, VIF: 2,3 mill
18. Ronny Johnsen, VIF: 2,3 mill
18. Bjørn T. Kvarme, RBK: 2,3 mill
21. Nicolai Stokholm, Viking: 2,2 mill
21. Peter Ijeh, Viking: 2,2 mill
23. Martin Fillo, Viking: 2 mill
23. Allan Gaarde, Viking: 2 mill
23. Shane Stefanutto, Lyn: 2 mill
23. Per C. Skjelbred, RBK: 2 mill
23. Pat Noonan, AaFK: 2 mill
23. Christer Basma, RBK: 2 mill
29. Thorstein Helstad, Brann: 1,9 mill
29. Jan Gunnar Solli, Brann: 1,9 mill

Det er naturlig at det er store lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i idretten. Mennene driver idrett på et helt annet nivå og det kreves langt mer for å lykkes. Herreidrett er langt mer attraktivt å se på og genererer følgelig også mye mer penger. Det er markedet som bestemmer også i idretten det må kvinnene finnes seg i å akseptere. At kvinneidrett er så lite attraktiv at det blir vanskelig å drive toppidrett (leve av idretten) er først og fremst kvinneidrettens problem. Kanskje bør det meste av kvinneidretten fortsatt drives på amatørnivå.

Kommenter filmklippet. lønnslisten og kommentaren. Kommentaren din må være på minst 100 ord. Alle lager minst 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

64 kommentarer

  1. Lena S.H

     /  september 30, 2011

    Greit nok at herrefotball er gøyere å se på enn kvinnefotball, det er jeg faktisk enig i! men kvinne fotballen blir bare høyere å høyere nivå, så at de tjener så lite som de gjør nå er dårlig for de bruker timesvis hver dag for å komme seg til toppen og likevel må ha en jobb utenom for å klare seg til vanlig. Så at det krever mer for menn å lykkes vil jeg si IKKE er sant fordi kvinner må trene like mye som menn for å nå toppen, men greit nok at det ikke er samme nivå for menn som kvinner men kerves alikevell like mye tid.

    Svar
  2. Kristoffer

     /  september 30, 2011

    For jenter som ønsker å drive med fotball på heltid er det et problem med for dårlige lønninger. De må ofte skaffe seg en jobb med siden av og det kan ofte bli problematisk. Ikke alle får dette til å fungere og det blir vanskelig. Det stemmer at det er vesentlig høyere nivå på herrefotball enn på kvinnefotball. Derfor er det også vesentlig høyere lønninger. Grunnen til dette er fordi det er mye større interesse for herrefotball en kvinnefotball. Men det trenger ikke bety at kvinnene ikke skal få sjansen til å leve av fotballen. Alle bør ha mulighet til å drive med det de vil. I Tippeligaen tjener ganske mange av spillerne over 1 million i året. Dette er ganske sykt. Dette viser at hvis du kommer på et høyt nivå i herrefotballen er det mye lettere å leve av fotballen på heltid.

    Svar
  3. Tina

     /  september 30, 2011

    Jeg er for de meste enig i teksten. Dame fotball er på ett langt mindre nivå enn herre fotball. Det er mye mer underholdene å se på herrefotball og derfor bli de naturlig at de skal få mer lønn en kvinnene. Men at de kreves mer vill jeg ikke si meg enig i. De kreves minst like mye for en kvinne og bli bedre å satse fotball som for herrene. Og dersom kvinnene hadde tjent nok penger til å leve for hadde også kvinnefotballen fått eit høgere nivå og dette gjør det veldig vanskelig for en kvinne å satse fullt på fotball.

    Svar
  4. Magne

     /  september 30, 2011

    Det kreves ikke mer for menn å lykkes, men herrefotball har større status hos både kvinner og menn, markedet/folket kontrollerer lønningene ettersom det er seertallet som tiltrekker så mange sponsorer, og enn hvor høyt nivået på kvinnefotball er så er herrefotball mye høyere og bedre, enten du liker det eller ikke.

    Svar
    • edgar kverme

       /  september 30, 2011

      «Det kreves ikke mer for menn å lykkes»
      Den der er jeg ikke helt enig i !!, det er klart det kreves mer for menn å lykkes i fotball enn for kvinner ! Det er fordi det er mye mer menn som driver med fotball, å ønsket om å bli proff er vesentlig større hos menn ! Om en spør en 8 år gammel gutt hva han skal bli når han blir stor, så får en ikke akuratt hakeslepp om han sier fotballspiller. stiller en samme spørsmålet til en jente, får en ofte svaret » modell » eller noe sånn. Men det er klart at ønsket om å bli fotballproff får jenter ikke er like stor, rett å slett på grunn av at en som oftest må ha en jobb utenom fotballen dersom en er jente.

      Svar
  5. Shane

     /  september 30, 2011

    Grunnen til kvinner ikke tjener penger på fotball er fordi det er rett og slett er for kjedeligt til å se på. Det er ikke mange som betaler for å se på kvinnefotball og derfor eg det ikke mye penger i det. Kvinner kan ikke forvente at di skal kunne tjene penger på fotball når det e dønn kjedeligt å se på. Fotball skal være underholdning og det er alltid penger i underholdning, men når underholdningen er kjedelig så er det ingen som vil betale for å se på det. Det kan ta mange år før kvinne fotball kan bli noe å se på her i Norge. Det er ikke noe de kan gjøre med det fordi klubbene har bare ikke nok penger til å betale dem. Og derfor er det bare en vei å gå og det er å komme seg til utlandet!

    Svar
    • Jakob Alf.

       /  september 30, 2011

      Heilt enige med deg Shane.
      10/10

      Svar
    • iselin og anne kristin

       /  september 30, 2011

      Ok, vi kan være enig i at damefotball kan vær litt kjedelig og se på. Det er ikke like mye fight som i herrefotball. Men Norge er et likestilt land, selv om damefotball er kjedelig å se på, skal de vel tjene like mye som menne? Er ikke det mest referdig når det kommer til likestillingen ? Hvis damene hadde tjent like mye som mennene hadde de kanskje ikke reist til utlandet og spilt.

      Svar
  6. Magnus

     /  september 30, 2011

    Jeg synes det er rett at herrene tjener bedre en kvinnene i fotballen, fordi der alt er såpass mye «større» generelt og mye mer publikum, høyere nivå og konkurranse om plassene.
    Men det at en kvinne i norsk topp serie ikke kan leve på lønna si når mennene i eliteserien nesten er «rike» syns jeg blir for dumt. Jeg synes at damene på øverste nivå må få høynet lønna si noen hakk sånn de slipper å tenke på økonomien når de er en av landets beste kvinnelige fotball spillere.
    Helt absurd at en av landets beste kvinnelige fotballspillere må søke om støtte fra ordføreren.

    HILSEN MAGGA

    Svar
  7. Ola/Zabi

     /  september 30, 2011

    Enig i mange av synspunktene dine, Lena. Menn og damer trener veldig mye begge parter. Det har dessverre for jenter blitt slik at det meste av fotball som vises på TV osv handler om menn. Men de fleste jentene vet jo at de er dårlig betalte som fotballspillere i forhold til menn. Så jeg mener det er et valg man må ta. Trene mye og bruke tid på å bli fotballspiller, eller jobbe med skule og få en god utdanning. Det går jo selvfølgelig an å spille fotball samtidig som du går på skole og utdanner deg, men ikke på samme nivå som menn.

    Svar
  8. Emilie

     /  september 30, 2011

    Jeg synes det er rettferdig at mennene tjener mer enn damene, når de driver på et mye høyere nivå. Men det er ikke dermed sakt at damene skal få en så dårlig lønn at de knapt har penger til mat + må ha en ekstra jobb utenom. De legger ned like mye tid på fotball som menn, men jeg synes jo selv at herrefotball er mye kjekkere å se på! gi damefotball enn sjanse.

    Svar
  9. Hanne Brattetveit

     /  september 30, 2011

    Jeg må si meg enig i at herrefotball er mer underholdene enn damfotball!
    Samtidig er det ikke mange som en gang har vært å sett en damekamp, og som derfor ikke har noe å si om dette.
    Reklameringen for damefotball er jo ikke akkurat noe og skryte av, noe som kan ha noe med de lave tilskuertallene.
    Når det ikke er folk på kampene blir det jo heller ikke penger i kassen.
    Jeg synes at damefotball skal være noe man kan leve av, slik som guttene.
    De jobber jo like hardt!
    Derfor synes jeg at de store forskjellene skal bli litt mer jevnet ut og at noe av pengene til de store fotballklubbene skal støtte jentene slik at de vertfall har råd til å betale regningene!

    Svar
  10. Tina

     /  september 30, 2011

    Kvinnene som satser fotball vett hva de gir seg ut i å at de ikke kan leve av fotball så å gå å syte til media i alle tider er for meg helt unødvendig.

    Svar
    • Magne

       /  september 30, 2011

      Du har forstått det Tina! Jeg synes personlig at kvinner passer bedre som fotballfruer, attraktive damer som dater proffesjonelle mannlige fotballspillere, di slipper til og med å jobbe får å få penger til å shoppe!

      Svar
      • Tina

         /  september 30, 2011

        Så du mener at isteden for å syte til media om lite lønn så kan de gifte seg med en herrefotballspiller så får de penger til å leve å de får spille kvinnefotball. Godt poeng. takk for den ideen ! 🙂

  11. Konrad og Mats

     /  september 30, 2011

    Lønna i damefotballen i Norge er absolutt ikke til å skryte av. Men når det skal sies er ikke lønna i norsk fotball noe særlig å skryte over i det hele tatt.
    Hovedgrunnen til at lønna er så låg vil jeg si er på grunn av populariteten rundt damefotballen generelt. Det er rett og slett for lite tilskuerer på kamper.
    Men dette er noe jeg tror vil komme seg etter hvert. Damefotballen i Norge begynner å vokse og skaffe mer og mer tilskuere.
    Vi ser mer unge talenter komme opp på høye nivåer og prestere. Det er mange lovende jentespillere på gang i klubber rundt forbi.
    Og i tilknytting til dette vil også tilskuerantallet og lønna øke. Det kommer, sakte men sikkert.

    Svar
  12. Larsi

     /  september 30, 2011

    Eg mener at kvinner tjener for lite i forhold til å klare seg og til å spille på topp kvinne nivå. Er jo greit at menn tjener mindre enn menn siden det er høyere nivå men kvinner burde fremdeles få høyere lønn sånn at di kan klare seg og videreutvikle kvinnefotball. Kvinnefotball blir vell aldri videreutvikla vis kvinner får minstelønn. Da blir jo ingen motiverte til å spille så til slutt får kvinnefotballen stans. Det er ikkje det vi vil ha eller trenger, vi trenger å få kvinnefotballen på rett kjør for å ha et av di beste kvinnelige lagene i Europa. Da blir det også enda mer lønn en det di har nå.

    -Larsi

    Svar
  13. Racin

     /  september 30, 2011

    Innen fotball vil menn alltid bli bedre betalt og det vil alltid være mer populært å se på herrefotball. Når et g16 lag kan slå et kvinnelig eliteserie lag så sier det veldig mye om nivåforskjellen. At herrefotball er mer populært og at menn blir vesentlig bedre betalt en kvinner er derfor en selvfølge. Det er kanskje ikke rettferdig at menn tjener 10 ganger mer en kvinner, men livet er heller ikke rettferdig. Og med mindre kvinner på mirakuløst viss kan bli bedre i fotball vil lønna heller ikke stige særlig mye framover.

    Svar
  14. Karen

     /  september 30, 2011

    Dårlig argument Magne. Kvinner trenger ikke menn for å kunne oppnå noe her i livet. Vi kan stå på egne bein!!

    Svar
  15. Jakob Alf.

     /  september 30, 2011

    Hva tenker Nike på? = Penger
    Hva tenker Adidas på? = Penger
    Hva tenker TV kanalene på? = Penger
    Ja får du mye penger av ting når det er ikke mange som ser på de, snakker om de f.eks damefotball? = Nei
    Folk ser på guttefotball = TV kanalene betaler mye får og ha fotballen i TV = tjener penger
    Adidas + Nike gir penger til lagene så folk bruker draktene og supportere kjøber så draktene= får masse penger

    Det er derfor menn får betalt mye mye mye mer en kvinner = penger
    Og det skjer allt fordi å se på Guttefotball er kjekt og se på Kvinnefotball er ikke så kjekt

    Dagens ord = penger.

    Svar
  16. Hanne Brattetveit

     /  september 30, 2011

    -Tina.
    Om du elsker og spille fotball, vil du jo selfølgelig leve av å gjøre det du liker best.
    Og jeg skjønner når damene klager på de dårlige lønningene, de jobber jo like hardt som mennene.
    Mens de mannlige fotballspillerne har millionlønner og ruller seg i penger, har kvinnene så vidt råd til å betale regningene sine.
    URETTFERDIG!

    Svar
  17. Sturla Braut

     /  september 30, 2011

    Eg meiner at kvinner tjener for lite, men det er det nokk enn grunn for. Personlig syntes jeg ikke at det er like gøy og se på dame fotball som herre, pga mange grunner. Suns nivået er noe helt annet på herre fronten og mer action. Er ikke så ofte du ser at enn kvinne får høyt tempramang og plutselig gjør noe drastisk på banen. Det som mange vill se, høyt nivå og høyt tempramang mangler og derfor vill ingen betale og legge i så mye tid og penger i det.
    En annen ting er at gutter ser jo mest på herre fotball siden det er jo deres kjønn, kvinner kan jo ikke se så mye på deres fotball, for det går jo nesten aldri på tv. + at ikke mange jenter bryr seg om fotball og derfor velger og ikke se på det, blir for lite penger og oppmerksomhet i jentefotballen pga alt dette.

    Svar
  18. edgar kverme

     /  oktober 5, 2011

    Det er ingen tvil om at kvinner tjener for lite i fotballen. Det er jo selfølgelig synd at de kvinnene som satser, og vil ha fotball som sin jobb, må ha en jobb utenom fotballen. Men den bitre sannheten kvinnene må innse, er at uansett hvor mye de trener, og øver, så vill herrefotballen alltid være mer attraktiv og populær å se på. Rett og slett på grunn av at det er mye mer menn enn kvinner som driver med fotball, og ikke minst fordi menn har mye større fysiske forutsetninger. Men jeg synes kvinner skal få en lønn slik at det går ann og leve av fotballen. Det er ikke snakk om millionlønn, men slik de klarer seg med fotball som jobb. Det at kvinnene får høyere lønn kan også gjøre at flere kvinner ønsker og drive med fotball, og da stiger nivået, og forhåpentligvis også seertallene.

    Svar
  19. kjetil

     /  oktober 6, 2011

    Samfunnet er med på å påvirke dette som blir diskutert. Det at mennene tjener mer enn kvinnene blir påvirket av at mennene har langt flere som følger med på og intresserer seg. De har mye mer tilskuere på kampene enn det kvinnene har. Dette har jo med at nivå forskjellen er ganske stor. Men kvinnene trener like mye som mennene og legger like mye tid til fotballen så skal det være slik at mennene tjener så mye betre? Nevnes kan jo det at vi er født med ulike egenskaper. Mennene er mer robuste og det er med på å gjøre at herrefotballen har større tempo. Valget er enkelt for folk når de har mulighet for å gå på herrekamp enn kvinnekamp. De vil bli underholdt. Det er kanskje derfor mennene skal tjene mer for de får også inn større intekter til klubben enn kvinnene.

    Svar
  20. Jani!

     /  oktober 6, 2011

    Med tanke på den insatsen som må til for og nå toppen så burde lønnen vær ganske lik men pga sponsor og div. Så må man jo spør hvor pengene skal komme fra, skal vi ta av statsbudsjette som skulle bli brukt på nye skuler, sykehus, politihus og ulike samfunsnødvendige bygg for at et lite antal av dei beste skal få ha det likt trur derre ikke at det store flertalet(de som ikke når opp til toppen og det enda større flertalet de som ikke vil nå opp til toppen) hadde reagert ganske kraftig vist de måtte ha enn dårligere utdaning pga at det skal vær likestil lønn for det som personligt for kvinnelige spillere er like mye arbeid som for manlige men framdeles ikke gir like mye penger til Tv, billeter, det er ikke hvor hart man har jobbet som betaler lønnen, det er hvor godt man klarer og underholde.

    Svar
  21. Anne Kristin

     /  oktober 6, 2011

    Idretten henter sine inntekter fra publikum og sponsorer.Tradisjonelt har det vært langt lettere for menn å hente inntekter fra sponsormarkede, og mange idretter har vært forbeholdt menn, ivertfall på elite nivå. Dermed har både idretts annlegg og idrettsklubber i størst grad hatt sin virksomhet innrettet mot menn. Dette har med tradisjon å gjøre, ikke naturgitte forutsetninger. Etter min oppfatning har kvinneidrett mulighet til å utvikle seg også på dette området. Det kan i denne forbindelse vises til kvinnelandslaget i håndball og skilandslaget i langrenn, interessen for disse to har vært stor både blant kvinner og menn og har selfølgelig sammenheng med prestasjoner med idrettsutøverene. På sikt er jeg ganske sikker på at kvinner kan leve av sin idrett på samme måte som menn, og vi har vel enkelte eksempler blant våre langrennsutøveren hvor dette allerede i dag er tilfelle.

    Svar
  22. Sven Hadland

     /  oktober 7, 2011

    Fotball samt all idrett er til for folket. Og når vi da ser på nivået så er det en vesentlig forskjell så det vil jo sei seg selv at det er mer penger i herre fotball en dame fotball. Fordi sponsorer og de som spytter inn penger helst vil ha noe igjen for det så blir det naturlig for de å bruker penger i herre fotballen. så er det mye vanskeligere for jenter å kunne satse fult på fotball, fordi de kan ikke leve på det her i Norge, så da må de få seg en god utdanning for å komme opp rundt mannens inntekt og da har en verken tid eller ressurser til å satse for fult på fotball, og det er jo sunn igroen. Fordi det finest flere gode kvinnelige fotballspillere rundt om kring som ikke får ut potensialet sitt pga. dette.

    Svar
  23. Karen

     /  oktober 7, 2011

    Idrettene rundt om i verden får inntektene sine fra publikum og sponsorer. Som vi ser synes folk det er kjekkere å se herrefotball enn kvinnefotball, folk ser på det som mer underholdende med mye spenning. Derfor vil de som spille herrefotball på høyt nivå få bedre lønning enn kvinnene. Flere folk foretrekker herrefotball, og pga disse seertallene/besøkstallene, samt flere sponsorer, ruller pengene inn, slik at spillere får mer utbetalt. Herreidretter har alltid vært dominerende, høyere spillenivå er alltid kjekkere å følge med på ☺

    Svar
  24. Mari

     /  oktober 7, 2011

    Herrefotball er mer spannende å se på, det er det ingen tvil om, men likevel mener jeg at kvinnene og bør få nok støtte til å drive med toppidrett. Norge skal liksom være et land der alle får like muligheter og alle skal få en sjans, men dette beviser jo at Norge langt i fra er så likestilt som det burde være. Det at kvinner ikke har mulighet til å leve av idretten, mens mennene blir søkkrike mener jeg blir veldig feil. Det er en publikumsport og det er det som av gjør hvor mye penger som kommer inn, men det burde likevel blitt sett av mer penger til kvinnefotballen, slik at hvert fall de beste kan leve av det.

    Svar
  25. Erik

     /  oktober 19, 2011

    i mange mange år har menn stått for fotballen. Grunnen til at menn tjener mest, er jo fordi historien bestemmer så. Ettersom fansen har sett på menn som spiller fotball, følger jo mer dem enn jenter. Derfor binder det jo større interesse for menn som spiller fotball enn jenter. I tillegg finnes det større forutsetninger for menn, på grunn av fysiske ferdigheter. I min egen mening, så kunne kvinnene fått bedre lønn, fordi det finnes kvinnfolk som faktisk kan spille skikkelig fotball og har gode forutsetninger. Litt urettferdig at menn da skal leve på fotball mens kvinner ikke kan. Det er en sak som damene bare må akseptere for øyeblikket. Kanskje en dag så blir kvinnefotball mer attraktivt.

    Svar
  26. Tonje

     /  september 27, 2012

    Jeg forstår at menn tjener mer en kvinner i fotball. Det er mye høyere nivå i herre fotball en kvinne fotball. Men synes fremdeles at det skulle ha vært mer penger i kvinne fotball. Jenter/kvinner må ha jobb på siden av, noe som gjør at de ikke kan drive med fotball på hel tid. Noe som menn kan gjøre. At de ikke skal kunne tjene nok til og betale alle regningene og til mat er sykt. Men det er en underholdnings bransje, noe som gjør at kvinne fotball automatisk tjener mindre. Jeg forstår selv at det ikke er så mange som ser på kvinner som menn. Jeg ser selv bare på herre fotball. Tror kanskje også at hadde kvinner reklamert mer om kampene og lignende. Jeg er inne på VG hver dag, og jeg ser nesten aldri noe om kvinne fotball. Det er nesten heller aldri noe reklame, hadde de hatt mer av det kunne dem kanskje dratt mer publikum. Jeg tror og håper at i fremtiden skal kvinne fotball bli mer attraktivt. Men inn til videre tror jeg ikke det er så mye som kan blir gjort.

    Svar
  27. Gard Eirik

     /  september 27, 2012

    Kvinner som satser på fotball på et høyt nivå, får ikke like godt betalt som mennene og det er jo fakta fra den verden vi lever i.
    Flere millioner ELSKER fotball og det er først og fremst menn som driver denne sporten på det aller høyeste nivået.
    Jeg vil si at det er tilskuerne fotballspillerne får ”lønna” si ifra, fordi det er de som betaler for å se det laget dem liker å se på.
    Kvinner spiller på et bra nivå, med tanke på damefotballen på det internasjonale nivået.

    Men mener selv at damer som spiller i toppserien som er gode, og faste spillere bør få rundt 600 000 kroner i året. Det burde være realistisk. Men viss kvinnefotballen skal tjene bra penger, så er det først å fremst å gjøre det attraktivt, noe som ikke kan måles med herrefotball. Barcelona har 80 000 tilskuere på hjemmekampene, klepp har vell en stadion som rommer 500 ? sier sitt.

    Svar
  28. Vetle

     /  september 27, 2012

    Eg syns at det er heilt greit at kvinner ikke tjener så mye penger på fotball, og synes at dei som tjener 154 000 kr i året, bør være meget godt fornøyd. Underholdnings verdien i kvinne fotball er mye lavere en herrefotball, og det er også veldig mye større konkurranse blant mennene, en kvinnene på grunn av antall spillere, og at det er mer «status» å være herrefotballspiller, på grunn av disse grunnene så er det også veldigt mye mer trening og seriøsitet som skal til får å bli en god herrespiller en å bli en god kvinnespiller. Eg har ikke noe imot kvinnefotball, men eg synes at det ikke fortjener mer penger. Det er er heller ikke mye tilskuere som ser toppserie kamper, men det er bra at kvinner har mål med fotballen og viss dei blir gode nok så vil dei få tilbud fra andre land der dei kan tjene mer penger. Men at folk i tippeligaen skal tjene opp mot 4-7 millioner, synes eg er for mye. Siden tippeliga nivå ikke er spesielt høgt i forhold til La Liga og premier league.

    Svar
  29. Pål

     /  september 27, 2012

    Det vil alltid være slik at folk som driver med idretter der det er lite publikum sliter med inntekter. Men ein kan ikke kreve millioner i lønn av ein klubb som ikke har millioninntekt. Den gjennomsnittlige lønn i eliteserien for kvinner lå på 150000, eg skjønner godt at mange meiner dette er altfor lite. lønns forskjellen mellom kvinnefotball og herrefotball er svært stor. I norsk herrefotballen kan du tjene opp til 7 milioner. Dette mener eg er litt høyt med tanke på kva nivå ferdighetene ligger på.
    Høye lønninger har vært eit stort problem for mange norske klubber di siste sesongene. Og mange har måtte kutte i lønningene for å unngå konkurs.

    Det er veldig lite penger i kvinnefotballen akkurat nå, men di må bare finne seg i den situasjonene så lenge klubbene ikke får mer inntekter en per dags dato.
    Slik situasjonen er i dag må folk bare akseptere at det ikke er mer penger i kvinnefotball (og herrefotballen).
    Selv om topp herrefotball tjener mye penger er det stor forskjellen på inntekter og rike onkler som pøser inn penger og derfor veldig vanskelig for klubber uten di største inntektene å konkurrere med toppen.

    Kort oppsummering:
    Det er altfor lite penger i norsk kvinnefotball og kvinnefotball generelt, men slik situasjonen er nå må ein bare finne seg i det.
    I herrefotballen er det veldig stor forskjell på inntekter og rike onkler har for mye å si i dag.

    Svar
  30. Karen og Kjerstin

     /  september 27, 2012

    Vi syns det er utrulig urettferdig at damefotball skal få så lite lønn sånn at det nesten ikke holder til mat. De får ikke halvparten så mye penger som herrespillerne gjør. Hvorfor er det egentlig slik? Damespillerne bruker like mye tid som herrespillerne. De legger ned mange timer på trening i uka og vil bli så god som mulig. De fleste herrespillere trenger ikke jobb utenom fotballen i og med at de tjener nok, slik at de klarer seg ++ i hverdagen. Herrefotball er nok mer underholdene enn damefotball, men det kan være fordi damen nesten ikke får vist seg i media. Når så du sist en damekamp på tv? Det er ganske sjeldent at vi ser damene spille fotball i forhold til damene som spiller håndball. Damefotballen har faktisk vunnet OL, VM og EM. Det er helt utrolig at ikke Norge som er verdens rikeste land har rå til å betale de beste damespillerne mer enn 154 000kr i året. Det blir 12 000kr å leve på i måneden. Minste lønn i Norge ligger sånn ca på 270 000 i året som er en del mer enn det en av de beste damespillerne i Norge tjener. Vi håper dette endrer seg snarest. Vi forventer ikke at damene skal få like mye lønn som mennene (med en gang), men i alle fall nok til å slippe å sende søknad om mangel på penger til ordføreren. Her trengs det en endring.

    Svar
  31. Mari

     /  september 27, 2012

    Jeg vil ikke si at det er rettferdig at menn som driver med fotball skal ha rett på en slik lønn som de har i dag, i forhold til den lønnen kvinnene har. Det å si at mennene driver idrett på et helt annet nivå blir helt feil. Det er jo en selvfølge at menn er bedre enn kvinner i fotball, det er bare slikt vi mennesker er bygd opp. Mennene har større fysisk kapasitet en det vi kvinner har, og da det blir ikke riktig å sammenligne kvinner og menn innen idrett. Selv om menn er bedre en kvinner i fotball, får jo begge like store utfordringer. Slik som det er nå gjør kvinnelandslaget det mye bedre enn det herrelandslaget gjør det, men allikevel får mennene mye bedre lønn. Menn har mer tilskurer på fotball kamper en det kvinner har, men hvorfor er det slik? Hvis du ser på håndballen er det jo kanskje folk som liker kvinnehåndball bedre enn herrehåndball. Kvinner som spiller fotball i dag, får som sagt dårlig lønn. Da vil de ikke kunne leve av fotballen og må ha en jobb utenom. Dette kan føre til at de som ønsker å bli best kanskje ikke har muligheten, fordi i stede for å trene en ekstra gang til dagen må det jobbe. Selv om kvinner i dag har et bra nivå kan det jo alltid forbedres, men på grunn av at de må jobbe for å forsørge seg blir dette vanskelig for kvinner.

    Svar
  32. Simen

     /  september 27, 2012

    Grunnen til at menn tjener mye mer penger enn jenter er underholdningsverdien. Nivået på herrefotballen er høyere, og det er det ikke mulig å gjøre noe med på grunn av fysiske begrensninger. Mange kan også kanskje si at kvinner fortjener penger like mye som herrene for at det krever like mye av dem, som av herrene for å bli fotballproff. Dette mener jeg ikke er helt riktig, fordi det er så utrolig mange mer mannlige fotballspillere som prøver å nå profftilværelsen enn kvinnelige. Fotball er en milliardbedrift og det er fotballspillerne som gjør den så verdifull.
    Spillere som Messi og Ronaldo er på grunn av nivået deres verdifulle for fotballen. Underholdningsverdien av spillet deres er høy, og det er sånne spillere som gjør at fotballen blir så attraktiv. Det er igjen nesten ingen som har hørt om de beste kvinnelige fotballspillerne, inkludert meg selv. Dette igjen på grunn av at det ikke er mulig for jentene å komme opp på samme nivå.

    Svar
  33. Stine

     /  september 27, 2012

    Jeg forstår at herrefotball er mer populært enn kvinnefotball her i Norge, jeg syntes selv at herrefotball er mer underholdende. Men at det skal være så stor forskjell på lønnen deres, synes jeg blir litt i det drøyeste laget. Kvinnene trener jo minst like mye som mennene, så det et er veldig dumt at det skal være sånn her i Norge Fotball er nok den mest populære sporten her i Norge, men ingen vet nesten hvem noen på damelandslaget er, men herrelandslaget blir jo snakt om daglig.. Men det verste er jo at herrelandslaget vinner jo nesten ingenting, mens damene har ett veldig bra lag! Når det begynner å bli så gale som at Elise Thorsnes måtte sende brev til ordføreren i kommunen hennas, å spør etter penger bli helt feil. Røa fotball klubb kuttet lønnen til damene med 70%, Elisa gikk fra å tjene 120.000 til å tjene 30.000 i året er veldig lite. Mennene som tjener mest i tippeligaen tjener mellom 1,9 til 7 mill. Mens damene trenger enn jobb ved siden av alt treningen, blir veldig mye. Steffen Iversen som er mest betalt her i Norge tjener mer enn 6.9 millioner av det Elise tjener. Damefotballen sin nivå blir bare høyere og høyere, så jeg håper at damefotball blir større i løpet av de nesten årene.

    Svar
  34. Marte

     /  september 24, 2013

    Det at de som driver med herrefotball skal tjene mye mer enn kvinnefotball er urettferdig. Jeg skjønner at det er flere tilskuere på en herrekamp enn på en kvinnekamp. Dette tror jeg har noe med TV og reklamasjon. Herrefotball går nesten alltid på TV og en vet det som oftest god stund i forveien før en kamp skal spilles. Når det er en kvinnekamp, blir det som oftest kanskje en liten annonse i det lokale bladet, ikke noe mer enn det. Kvinnene som spiller fotball trener like mye, og bruker like mye tid på fotballen som det mennene gjør. I tillegg må kvinnene ha en jobb utenom, slik de skal klare seg økonomisk. En mann kan leve av fotballen, men det kan ikke en kvinne, og dette er urettferdig per idag.

    Svar
  35. Fredrik

     /  september 24, 2013

    Jeg er enig med at spillerne i herrefotballen skal tjene mer de i kvinnefotballen. Fotball er en underholdningsidrett og for at den skal klare seg må det være noen som gidder å betale for å komme å se kampene. Og når det er en allmenn oppfattelse av at herrefotballen er mye bedre enn kvinnefotballen så sier det nesten seg selv at flere vil se herrefotball. Men det er ikke bare publikumstallene som styrer hvor mye herrene tjener. TV-kanaler betaler jo store summer for å få rettighetene til å kunne vise kampene til herrene. Deler av denne summen går jo til klubbene og dermed kan de betale høyere lønninger. Når det ikke er like stor interesse for kvinnefotballen så blir det til at de ikke kan ha de samme lønningene som herrene. Det er jo synd at de ikke klarer seg på det de tjener, men sånn er desverre verden idag.

    Svar
  36. pia

     /  september 24, 2013

    syns det er feil at kvinner skal tjene mindre en minstelønna i norge. dessverre er det slik pga det er mindre penger i norsk damefotball en herrefotball. det sendes flere herrekamper på tv og flere kommer for å se på herrefotball. hadde damene fått mer media oppmerksomhet og flere kamper blitt sendt, kunne nok innteressen ha økt en god del. damene er jo høyere på sitt nivå internasjonalt enn mennene så dette bør tas i betrakning. syns de kunne fått litt mer støtte fra staten slik at de som spiller på de høyeste nivåene ivertfall hadde en lønn de kunne leve av. Men de som satser på fotball av damer vet jo hva de går til. slik er det bare dessverre. de kan enkelt og greit ikke få millionlønn viss det ikke er nok inntekter.

    Svar
  37. Jeremy

     /  september 24, 2013

    Norsk kvinnefotball blir per dagsdato veldig dårlig betalt. Grunnen for dette er jo at klubbene ikke får inn så mye penger at de kan betale spillerne en inntekt på flere millioner kroner. Det er mye mindre attraktivt for tilskuere å se på damer enn menn, ferdighetsnivået er mye høgere enn hos damene. Derfor vil mer folk se på for eksempel en Viking kamp i tippeligaen enn en kamp fra klepp il i toppserien. Når det er flere tilskuere vil det også bli mer inntekter som gjør at klubben kan gi spillerne høgere lønninger. I forhold til treningsmengde menn og kvinner legger ned, vil jeg tro at mennene er mer seriøse, men det er nok på grunn av damene ikke ser den store framtiden for seg selv i fotball. Med stor sikkerhet tror jeg at viss lønningene hadde vært like så ville mer og mer damer trent hardere å blitt bedre. Sånn som det er nå i dag, syns jeg at damene ikke kan klage så lenge situasjonen er sånn som den er. De som tjener best hos mennene kan være opptil 7 millioner kroner i året. I forhold andre land som Tyskland, Spania og England er de 7 millionene veldig lite. Det kreves langt mer av en mannlig spiller enn en kvinnelig spiller. Så lenge ikke damene klarer å prestere på høgere nivå eller blir større publikumsinntekter vil dette være rettferdig.

    Svar
  38. anders

     /  september 24, 2013

    det hele begynner jo med eiere av klubben, de som har pengene. de går inn for å hjelpe klubben med å vinne å prøve å vinne ligaer og cuper for å tjene mer og mer penger for å komme i pluss igjen og tjene enormt til slutt. sponsorer hjelper også mye med pengene til klubben sånn at de skal kunne bruke de på spillere.
    så det er viss klubben ser at den ene spiller vil hjelpe laget enormt så går de inn for å bruke penger på han å dermed vinne ligaer og cuper. det er liksom ingen eiere som satser på det på kvinner, og sånn har det bare blitt ut i fra antall folk som er intresserte i herrefotball. hadde det våre 10-15000 tilskurere på damefotball fremover så hadde jo lønnen til damene stege enormt, men det er vel bare at folk ikke intresserer seg så mye i dame som de gjør i herrer.

    Svar
  39. Preben

     /  september 24, 2013

    At menn tjener vesentlig mye mer enn kvinner er forståelig med tanke på inntektene herrefotballen drar inn. Det er også slik at herrefotballen er mye mer interressant å se på enn damefotballen. Tempoet er mye raskere, og spiller flyter mye bedre i herrefotballen. Men for meg er det ikke rettferdig at profilerte tippeligaspillere som ikke engang klarer å hevde seg internasjonalt skal tjene opp i mot flere millioner.
    Og det er ingen skjult hemmelighet at visse klubber har for store utgifter/for høye lønninger, og er derfor i fare for å blitt slått konkurs. Se bare på Stabæk, Fredrikstad og Lyn.

    Svar
  40. Morten

     /  september 24, 2013

    Menn tjener mer en de kvinner gjør fordi herrefotball er et større marked. Folk bruker mer penger på å se herre fotball en kvinnefotball, fordi det er større underholdning. Det er mye større inntekter i salg av drakter og andre produkter i herrefotballen. Grunnen til at det er større underholdning i herrefotballen er fordi det er et mye høyere nivå. Det er mer profilerte spillere og det større konkurranse i herrefotballen. Du må trene ekstremt mye for å kunne leve av å spille fotball. Herrefotballen har også alltid vært til stede, det har ikke kvinnefotballen vært. Kvinnefotballen er nytt, og det er mange som ikke ser på kvinnefotball som underholdning.

    Svar
  41. karen marie hove

     /  september 24, 2013

    “Det er naturlig at det er store lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i idretten. Mennene driver idrett på et helt annet nivå og det kreves langt mer for å lykkes.” Skrives det under lønns listen, men er dette en god nok grunn for pengeforskjellen? Og bruker mennene mye lengre tid enn kvinner på å lykkes?
    Rundt om i Norge er det så mange som 365000 registerte kvinner som spiller fotball. Flere av disse spillerne er seriøse og satser alt de kan på å nå toppen. Forskning blant yngre har vist at jenter som satser trener mer en gutter gjør, og at jenter bruker mer tid på idretten! Fortsatt så sammenligner man jente- og guttefotball. Sammenligner man Marit Bjørgen og Petter Northug? NEI, så hvorfor må folk på død og liv gjøre dette innen fotballen?
    Kvinnelige fotballutøvere som bruker like mye tid på trening, og som spiller på et ”høyere” nivå en andre mannlige benkspillere er ikke engang i nærheten av lønnsinntektene. Bare ta Norges kvinnehelt Elise Thorsnes som må kjempe en kamp hver dag for å bli så god som hun kan i fotball. Satsingen blir en mye lengre vei å gå når midlene mangler. Hun storspiller på landslag og klubblag og scorer utallig med mål. Elise sin hverdag har blitt så krevende, og på grunn av mangel på penger må hun spørre ordføreren om støtte! Mens mannlige spillere som Eirik Huseklepp godter seg med en lønn på 3,3 millioner! Han er en profilert spiller, og sliter ikke med penger. Dette gir flere fordeler; tenk å være i stand til å bare konsentrere seg om fotballen, man kan trene flere ganger til dagen og gjøre alt til rette for å bli bedre.
    Som det står under lønnslisten så er det større interesse for herrefotball, som legger ett bedre grunnlag for inntekt! Men hva kommer dette av? Og er det noe som kan gjøres? Kanskje det skylles at herrefotball er mer prioritert? Eller kanskje det har noe med kjønnsroller og forventinger? Noe må vertfall gjøres, for dette er ikke rettferdig.

    Svar
  42. Anne

     /  september 16, 2014

    Jeg er helt enig i at herrefotball er mer underholdende og at det er langt høyere nivå, men kvinnefotballen utvikler seg hele tiden. Jeg tror at viss kvinnene ikke måttet hatt en jobb på siden for å kunne ha råd til å leve et normalt liv, så kunne nivået blitt mye høyere pga. at de da hadde fått mye mer tid til å trene. Derfor er det veldig dumt at kvinnene ikke har ei lønn som gjør at de kan leve av den, og slippe å ha en jobb på siden. Det er dumt mange sier det er likestilling her i landet, for det er noe som ikke stemmer i det hele tatt spesielt i idretten, og når det gjelder jobb. Jeg sier ikke at kvinnene bør få like mye i lønn som mennene, men at de vertfall kan få så mye at de klarer seg uten en jobb på siden.

    Svar
  43. Tonje

     /  september 16, 2014

    Det er enormt store lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i idretten. Norske fotballspillere i Tippeligaen tjener mye mer enn kvinnelige fotballspillere. Hvorfor er det slik? Det er ingen tvil om at det er store forskjeller ferdighetsmessig, men er det grunnen til at kvinnene tjener mindre enn menn. Kvinnelige fotballspillere i Toppserien bruker store deler av tiden sin på trening. I en del tilfeller nesten like mye som menn. Alle disse timene på treningsfeltet blir kun belønnet med en liten sum penger. Ja, menn er bedre enn kvinner. Det er det ingen tvil om. Det er mye mer underholdende å se på herrefotball. Men folk skal være klar over at kvinnene investerer mye tid i idretten sin og gjør en like stor jobb som mennene for å nå toppen.

    Svar
  44. Iselin

     /  september 16, 2014

    Lønnsforskjellene mellom menn og kvinner i idrett er enormt store. Innen fotball finnes det enormt stor forskjell mellom det menn tjener og det kvinner tjener. Som mann har du sjanse om å leve av idretten, mens de fleste kvinner bare kan ha den som en hobby. Dette vil jeg si at er svært urettferdig, men ander kan kanskje mene at det er sånn det skal være. Menn har ofte bedre ferdigheter og blir dermed ofte betraktet som bedre. Kvinner kan være like så gode som menn, men det er ofte slik at kvinner sammenlignes med menn. Menn skal sammenlignes med menn og kvinner med kvinner! Selv kvinne fotball kan være spennende å se på. Fra mitt synspunkt vil jeg si at det er rettferdig at menn tjener mer, men at kvinner kanskje skal kunne leve av idretten sin er kanskje noe å vurdere. Kvinner bruker mye av sin tid og energi på vei mot å bli den beste.

    Svar
  45. Lene

     /  september 16, 2014

    Jeg er enig med at det er mer attraktivt å se på herreidrett enn kvinneidrett. Men jeg er ikke enig med at det kreves mer fra menn for å lykkes. Vi kan ikke sammenlikne kvinner og menn mot hverandre, men kvinner mot kvinner og menn mot menn. Menn konkurrerer mot menn om å lykkes og kvinner konkurrerer mot kvinner. Ja, menn og kvinner er på helt ulike nivå, som gjør at det kreves nesten like mye av kvinner for å lykkes innen kvinne idrett som det gjør av menn for å lykkes innen herre idrett. At lønnsforskjellene er så store er jo på grunn av at folk synes det er mer attraktivt å se på herreidrett som gjør at det er der pengene kommer inn.

    Svar
  46. Kjetil

     /  september 16, 2014

    Herrefotball er mer underholdende. Den er utvilsom. Dette fører til at flere sponsorer trekkes mot herrefotballen enn kvinnefotballen, og med mer penger. Nå, når fotballen er blitt så enorm som den er, er det enorme beløp i omløp innad i fotballen, i hovedsak i herrefotballen. Et interessant synspunkt er at siden kvinnefotballen ikke har råd til å drive fotball på fulltid, blir det vanskeligere å gjøre nivået bedre, og hvis ikke nivået bedres, kan man heller ikke forvente at pengene skal renne inn, men hvis ikke pengene kommer inn går ikke nivået opp. Her ligger det en problemstilling investorer og sponsorer må se på. Vil de ta en sjanse på kvinnefotballen, eller vil de la det fortsette som nå? Jeg forstår godt hvorfor pengene går til herrefotballen. Dette kommer av at kvaliteten er høyere. Dermed blir lønningene høyere, som igjen kommer av at sponsorer har mer interesse av å få inn penger der kvaliteten er bedre, og promoteringen blir mer synlig.

    Svar
  47. Sveinung

     /  september 16, 2014

    Du merker store forskjeller på lønningene mellom kvinnelige fotball spillere og mannlige spillere, en kvinne tjener ca 3-5 tusen i måneden og Jan Gunnar Solli som var på 29 plassen på best betalt fotball spiller med 1.9 millioner i året. Det sies i artikkelen at den kvinnelige fotballen er uinteressant og kjedelig å se på og meste parten burde drives på amatørnivå.
    Ja herrefotballen er mer krevende og fysiske, trener hardere og mer enn den kvinnelige fotballen og derfor synes jeg at lønnsforskjellene er så store, fordi viss du tenker deg om, kor mange dame kamper ser du i året i forhold til herrekamper? i følge den lokale avisen i Kongsvinger ”Glomdalen” står det at en gjennomsnittlig spiller i tippeligaen tjener 800 000 kroner mens en kvinnelig spiller i toppserien kan forvente seg en lønn mellom 0-90 000 kroner.
    Brede Hangeland, tjente 19,4 millioner i året i 2012, det er 216 ganger så mye som de best betalte jentene tjener.
    Dette viser bare at herrefotballen er mye mer interessant og mer populær blant folk.

    http://www.glomdalen.no/pepper/article6314226.ece

    Svar
  48. Ola

     /  september 16, 2014

    At kvinner for betraktelig mye betalt en menn er helt riktig, mennene er på et helt annet nivå en kvinnene fotballmessig. Herre fotball er mye mer attraktivt en kvinnelig fotball, det kan man se på at tippeliga kamper på tv, mens kvinnelige kamper er vist mye sjeldnere på tv. Kvinnelig fotball er mye minder fokusert i media pga populæriteten. Når det er klasseforskjell mellom nivåene ferdighetmessig er det naturlig at lønnsforskjellene er store, men jeg mener det er trist for kvinnene at de ikke kan satse og leve av fotballen på samme måte som mannfolka. Kvinnefotballen i Norge har utviklet seg over årene, så jeg tror at det kan endre seg etter hvert, men sånn så det er nå så er det rett at lønnsforskjellene er store, selv om kvinnene har prestert bedre internasjonalt en mennene.

    Svar
  49. Ingrid

     /  september 16, 2014

    «Herreidrett er langt mer attraktivt å se på og genererer følgelig også mye mer penger.» I omtrent alle år har Herrefotballen vært mer attraktiv enn Kvinnefotballen. Selv synes jeg det er mer interessant å følge med på Herrefotballen, hvor tempoet i spillet er mye raskere og flyten mye bedre, men skal dette bety at menn trener mer enn kvinner? og skal derfor ha så enormt mye mer penger i lønn?
    Det er ikke like mange kvinner som driver med idrett som menn, men de fleste kvinner som driver med det trener omtrent like mye eller mer.
    Treningsmengden kan variere veldig fra person til person. Det vil si at menn generelt ikke trenger å trene mer enn kvinner fordi de har en bedre lønn, men fordi de vet at det å komme til toppen er en lang veg med mye trening, og belønningen til slutt vil bli enormt stor. Men skal det være slik at tippeligaspillere som ikke engang kan komme seg opp på internasjonalt nivå skal tjene flere millioner kroner? Kvinner derimot er på høyere internasjonalt nivå, men de vet at om valget er å drive med idretten, vil fremtiden være usikker fordi lønningene og inntekten ikke er like stor som for mennene. Og kvinnene må ofte ha en jobb utenom.
    Hadde fokusert på kvinnefotballen økt ville nok flere kvinner ha drevet med idretten, trent hardere, og mer eller mindre tjent bedre. Samtidig ville det vært mer inntekter også med mer tilskuere. Håpet mitt er at kvinnefotballen skal bli mer bredt og mye mer underholdene!

    Svar
  50. Fredrik

     /  september 18, 2014

    Det at menn for mer penger en damer innen fotball er jeg helt enig i. Menn er på et helt annet nivå enn jentene. Det er mye mer underholdene å se på en fotballkamp der menn spiller enn damer, på grunn av flyten i spillet er mye bedre i tillegg går tempoet mye fortere. Kvinner som spiller fotball interesserer seg heller ikke så mye rundt idretten og hva som skjer innenfor idretten, de bryr seg ikke så mye. Fotball som blir spillt av menn viser MYE mer på tv enn damefotball. Damefotball vises mye skjeldnere på tv på grunn av at det er mye mer penger innvolvert innenfor mennene, dette gjør det mye mer attraktivt.

    Jeg synes at det er veldig trist at damefotballen skal være så undervurdert og at det er lite penger inne i bildet er også trist. Damer skulle også fått nok penger til å leve av, jeg vil ikke si at de skal ha like mye penger som mennene, men ihvertfall mer enn de tjener nå.

    Svar
  51. Lone

     /  september 8, 2016

    det at herrefotball er gøyere å se på er nok ikke nødvendigvis sant, men det er nok litt med tradisjon. det at fotball er en herresport, får det til å få flere tilskuere, selv om kvinner er minst like gode nivå messing.

    Det at kvinner ikke tjener nok til å overleve er dårlig. Det at de spiller i verdenstoppen men må søke om ekstra støtte eller ha en ekstra jobb.

    Det er mange fler som ser på herrefotball enn damefotball, dette har nok mye med kultur å gjøre. Det at folk ser på fotball som herresport gjør jo at flere ser på den. Mange vil nok si at det er mer eksplosivt og bedre flyt i den, men stemmer dette? Det norske damelaget kommer lengre enn de norske mennene gjør men allikevel tjener herre laget så mye mer.

    Svar
  52. jobber som har høyt betalt som for eksempel fotball får så mye betalt fordi det er «entertainment» og jo mer for som ser på det jo mer betalt får de. så hvis en kanal blir sett på mer en andre så kommer eieren av den kanalen ha høyere lønn fordi han har flere seere. hvis vi tar det inn og ikke på kanaler til for eksempel fotball, det er mange milioner som ser på premier league og derfor vil jo flere firmaer ha deres logo plassert en plass der den kan sees så alle vett at det merke sponser den kanalen, og selfølgelig så betaler det firmaet så logoen kan ses på tv, som betyr mer penger for kanalen og for de som eier plassen det logoet er plassert, og personer innen fotball for eksempel så har de jo drakter som laget selger. hvis du ser på hvor mange drakter som har ronaldo på baksiden forhold til benzema så kommer du til å se at laget har solgt mer ronaldo drakter og siden drakten har navnet til ronaldo kommer han til å få en prosent andel av solgt drakter. det er også mange andre sponsorer som sponser personer som også tjener penger fra dem. hadde folk likt å se på deg sitte på skolen hadde du sikkert hatt sponsorer også.

    Svar
  53. hedda

     /  september 8, 2016

    Det med at menn får mer penger enn kvinner, syntes ikke jeg er rettferdig i det hele tatt. De gjør akkurat det samme som mennene, men tjener mindre fordi de er kvinner. I mitt hode gir det ikke mening. De trener ikke like mye som herrelandslaget, men trener fortsatt opp til to ganger til dagen, som vill si knapt med tid til jobbing utenom. Kvinner har alltid blitt sett ned på når det gjelder fotball, og kanskje generelt alle de ulike sporter. Det mange ikke får med seg at de gjør en like bra innsats som menn, trener like mye og brenner for idretten men det lønner seg ikke for dem. Selv om menn er på et annet nivå enn damer betyr det ikke at de skal være noe negativt effekt for dem. Det som blir tatt opp i filmen er at kvinnelangslagets lønn blir kuttet med 75% for at de ikke skulle gå konkurs, men da tenker jeg, hvorfor kutter de ikke litt av herrelandslaget sin lønn som allerede tjener mye mer enn damene. De gikk fra å tjene 150 tusen kroner i året til 30 tusen, som er helt gale når de satser på denne sporten. De har så vidt rå til å betale boliglånet deres. Håper at det ikke bare er jeg som ser at dette ikke er greit i det hele tatt. Hvorfor skal menn få leve av drømmen sin og ikke kvinner?

    Svar
  54. Oline

     /  september 12, 2016

    Det at menn tjener mye mer penger i idretten enn kvinner er urettferdig. Jeg skjønner at det er mer underholdende å se på herrefotball, og at kvinnefotball blir kjedelig for mange, men uansett burde det ikke vært så store kontraster. Kvinner skal ha like mye rett til å kunne leve av drømmen sin som menn. Det blir derfor utrolig dumt at mange kvinnelige fremtidsstjerner slutter, fordi de ikke har tid til å kombinere en skikkelig jobb i tillegg til fotballen. Kvinner bruker like mye av tiden sin på å trene og bli best, akkurat som menn. Selv om mennene er langt mye bedre enn kvinner, burde det ikke være så store forskjeller.

    Svar
  1. Kjønnskvotering i fotball | kissagk
  2. kissagk
  3. Idrett og samfunnblogg for St.Svithun vgs, Stavanger

Leave a reply to Karen og Kjerstin Avbryt svar