Uke 3 i frokostklubben: Fra 3 til 40

Det har vært en begivenhetsrik uke i frokostklubben. Mandag 9 juli gikk turen til Stemmen på Kverneland etter tips fra Catrine Tjelta. Ungene hadde med seg sparkesykler og freste rundt i skateparken. Vi spiste frokost, hadde pinneløp fra steinbroa og testet ut treningsapparatene før vi avsluttet med bad i strålende solskinn. Mye og gjøre på Stemmen, kjempfin plass vi kommer til å besøke flere ganger. Vi fikk også tilfeldigvis selskap av en sprudlende opplagt Marius Lode, flott Bryne FK ambassadør. Etter turen kjørte vi ned til postkontoret og hentet de nye frokostklubb t-skjortene som endelig var ankommet.

Instruksjon og læring, herlig!

Spennende pinneløp

Frokostklubbens tre søyler

Knallstilige t-skjorter

Tirsdag gikk turen til Øksnevad skogen. Vi kjørte i kolonne fra Tu, men Viggo sørget snart for strekk i feltet, grapskjøring var den klare tilbakemeldingen fra frokostklubb debutanten «Maggi» Gausel. Etter at vi fikk samlet feltet og funnet plassen gikk vi til gapahuken et stykke inn i skogen. Her var det slengtau og klatrestiger og flere andre morsomme utfordringer for barna. Full aktivitet og masse moro. Vetle Jess gikk Sverre M Fjeldstad en høy gang da han foreleste for de andre barna om maur og maurtuer.

Vinnergjeng!

Ellers kunne vi konsatere at frokostklubben virkelig kunne skilte med komplementære ferdigheter. Vegar Landro Bryne spiller, Maggi Gausel superblogger, Torbjørn Andersen ex landslagspiller i håndball, Glenn Madland Ironmandeltaker, Torbjørn Jess drillgardist og Viggo selvstendig næringsdrivende. Sportslig, kraetivt, utholdende, disiplinert og selvstendig, for et team! Vi tuslet hjemover glade og fornøyde helt til Leopold falt og slo seg til blods. Heldigvis ristet den unge lovende Gausel smertene fort av seg. Stor takk til Olav Ueland for glimrende turtips

Gode rammebetingelser

Onsdag 11 juli vil nok bli stående som det store vendepunktet når historien om frokostklubben en dag skal skrives. 13 voksne og 27 unger er rene barnehagen på tur. God drøs og masse lek på den fine lekeplassen og i de nye apparatene i Sandtangen gjorde sitt til at det ble en fin formiddag. Vetle M Fjeldstad oppdaget et ekorn som fascinerte både store og små der det danset og hoppet fra gren til gren. Under frokosten da alle var samlet kunne vi slå fast at frokostklubben er i ferd med å bli en folkebevegelse!

Ser du ekornet?

Barnehage på tur

Torsdag og fredag reiste Olene, Levi, Elia og Kaleb til bibelcampen på Åpta, mens undertegnede kunne jobbe to dager i ro og fred med et prosjekt i hagen. Såvidt jeg vet var det ikke frokostklubb disse dagene.

Lørdagen var det duket for frokostklubb på Åpta. Vi tok turen til fossen. Da en av guttene var uheldig å vekke sin lillesøster på vei ut av campingvogna fikk han slengt etter seg følgende kommentar: Forbaska frokostklubb! Dette var vårt første skudd for baugen. Frem til da hadde vi utelukkende blitt oppmuntret og heiet frem, nå ble vi utsatt for usaklig kritikk. Etter at vi hadde lagt den brutale starten bak oss, ruslet vi gjennom skogen og bort til fossen. Her spiste vi frokost, lekte tampen brenner, hadde pinneløp ned fossen og forsøkte å hoppe med flate steiner før vi avrundet med boksen av. Knallgøy syntes campingungene og alle gledet seg til neste morgen.

Glede, en av våre kjerneverdier

Søndagen bar det avgårde til kulpen i skogen nord for campingplassen. Personen som hadde slengt med leppa dagen i forveien hadde nå kommet til sans og samling, og som et tegn til forsoning troppet vedkommende opp klar til tur med frokost og det hele. Etter noen bratte stigninger bar det ute i den kalde kulpen for de fleste. Etter frokost og tampen brenner ruslet vi mot campingplassen glade og fornøyde. Frokostklubben kunne konstatere at de hadde fått en varm velkomst på Åpta. Når til og med «tøffinger» som Leffi Grude og Klepps legendariske keepertrener «Bolmen» stiller må det gjøres noe riktig. På kvelden fikk jeg bildemelding og en kort rapport om frokostklubb også i Egersund fra Bjarte Pedersen, dette begynner å minne om ild i tørt gress.

Frokost ved kulpen

Ettersom trivselfaktoren på campingplassen var høy besluttet vi å bli værende en dag til. Turen til Orrestranda ble utsatt til tirsdag. Bjørn Ingvar Kydland og Trond Atle Olsen tok imildertid saken i egne hender og inviterte til frokostklubb på Ognastranda. Mandagen ble dermed andre dag der det ble holdt frokostklubb to steder. Drømmen om en folkebevegelse vokser seg bare sterkere og sterkere.

Det er i oppoverbakker, det virkleig går fremover. Ingen har vondt av stigninger.

Mandag gikk vi innover i Greipestadskogen. Etter litt om og men fant vi et utmerket frokostssted med supre muligheter både for tampen brenner og boksen av. Til tross for huggorm og flåttfare hadde vi nok en gang mye moro etter en god frokost. Høydepunktet var trolig da «Bolmen» spurtslo undertegnede og sparket boksen og reddet hele gjengen. På vei hjemover ble det funnet en stålorm som fremkalte det vi kaller for skrekkblandet fryd. Etter frokostklubb tre ganger på Åpta var konklusjonen: Ivrige og greie unger, og litt trege foreldre som kom mer og mer. Det blir helt sikkert frokostklubb på Åpta neste sommer også.

Steffen holder den populære stålormen

Noen gjemmer seg så godt de kan

Skogsfrokost

Idag gikk turen til Orrestranda. Iregn og vind vandret vi ned i havgapet. Med oss på tur var også en koselig journalist fra jærbladet, vi håper på god omtale og markedsføring. Nede på stranda «offet» vi voksne oss over jærsommeren mens ungene frydet seg i regnubukser og støvler i bølgene. Etter skiver med skinke og sand, lekte vi 1,2,3 rødt lys og rullet nedover sanddynene. Etter en times tid var de fleste ungene gjennomvåte og vi satte kursen hjemover.

Rulling i sanddynene

Så morsomt, så skremmende

Alt i alt en kjempe postiv uke for frokostklubben. Utrolig kjekt at flere blir med. Programmet fremover er som følger:

Onsdag: Bunkersen ved Jærmuseet. Avmarsj fra parkeringsplassen nedenfor Jærmuseet kl. 08.45. Etter frokosten reiser frokostklubben på telttur til Stavtjørn. Avreise Vikeså 13.30.

Torsdag: Frokostklubb på Stavtjørn når ungene våkner og vil ut av teltene.

Fredag: Tur til Gapahuken på Grødaland. Møt på parkeringsplassen på Grødaland 08.45.

Når folk er så opptatt av det «overnaturlige», skyldes det en merkelig blindhet. De ser ikke det mest mystiske av alt – nemlig at det finnes en verden. Der er mer opptatt av marsboere og flygende tallerkener enn av hele dette gåtefulle skaperverket som folder seg ut foran føttene våre.

Jostein Gaarder

Inspirasjon: Da vi kom hjem etter frokostklubben mandag ble vi møtt av en smørblid Leif Johan Grude som ville overraske kona med varm frokost. Et eksempel til etterfølgelse!