Uke 2 i frokostklubben

Da nærmer den andre uka i frokostklubben seg slutten og det er tid for en ny oppdatering. Konseptet har virkelig satt seg og vi er kjempefornøyde. Ekstra hyggelig er det at vi i denne uka stort sett har fått selskap av andre, det synes vi er kjempgøy.

Glemmer vi glass så drikker vi av kortongen.

Tirsdag reiste vi mot høgjæren med Melsvatnet som mål. Vi stoppet først med Essoen for å se om noen hadde tatt utfordringen, men vi kunne konstatere at det foreløpig så dårlig ut. Det var litt regn i lufta men vi hadde godt humør og pågangsmot. Det ble en fin tur med frokost, frisbee, tampen brenner, steinkasting og trilling. Elia ble litt sliten på slutten, men beit tenna godt sammen og kom frem til slutt.

Pauser er viktig!

Onsdag tok vi turen til selve hjertet av Klepp nemlig Tinghaug og Krosshaug. Her opp med utsikt over Bryne finnes det rester av jærbuer så langt tilbake som til 700 e.kr. Ettersom Levi var på overnattingsbesøk var det i utgangspunktet bare meg og Elia som skulle ha frokostklubb. Heldigvis fikk vi besøk av mor og datter McNicol (Miriam og Olivia)

Vi er stolte av byen vår.

Mat er som sagt en av våre viktigste verdier

Etter en god frokost på Tinghaug og en titt i tyskebunkeren nedenfor fattet vi mot og gikk over til Krosshaug. Det viste seg at kyrne var rolige og vi nådde målet nemlig krossen som pryder kommunevåpenet. På vei bort fikk vi se en hare som sprintet forbi oss. På vei hjemover var vi enige om at det hadde vært en fin tur og en god frokost. McNicol familien blir med på flere frokoster i det fri.

Krossen/korset har vært og er viktig på folket på Jæren

Torsdag var det igjen duket for frokostklubb i Egersund nærmere bestemt Svånes. Vi tok turen til fjæra. Bjarte (Pedersen) hadde laget «krabbesnører» på forhånd, så forventningene stod i taket. Frokost i strålende vær i fjæra var unikt. Etterpå ble det krabbefiske og jammen fikk vi ikke et monster på kroken til noens forskrekkelse. Etter å ha gitt krabbene friheten tilbake satte vi kursen hjemover, dette var saker. Knallgøy med frokostklubb sammen med familien Pedersen.

Sommeridyll

Familien Pedersen, god gjeng!

Fredag vendte frokostklubben tilbake til sine røtter og sitt opphav Mong. Endelig hadde turen kommet til kystens perle, Rogalands svar på sørlandets skjærgårder. Frokostklubbens hyppigste gjest Jonatan Mong Pedersen var igjen med og glimtet til med slående kommentarer på det reneste bokmål. Mor og farmor var også klar for å oppleve den deilige frokostklubb atmosfæren. Vi bestemte oss for å gå opp til gården på «Heiå» i retning Lædre for dere som kjenner området.

Juvåg

Det dyretekke har han ikke fra faren!

Her opp spiste vi frokost med utsikt mot havet og Monggårdene. På vei hjemover klappet vi tamme sauer og hadde «pinneløp» i elva hvor vi fulgte båtene våre fra VIP plasser oppe på stienbruå.

På lørdager kjører vi på med brus

Lørdag våknet vi opp til regn og far måtte for første gang ta i bruk sitt ypperste i forhold til motivasjon. Da regnklærne var på satte vi kursen mot Varhaug. Turplanen var først Varhaug gamle kirke deretter Bodle etter benkeforslag fra Trond Atle Olsen. Da vi kom fram stod Olsen, Selma og Mathilde klar.

Familien Olsen trosset vær og vind og ble med i frokostklubben, det gjorde morgenen enda bedre.

To gutter som begynner å bi leie av å posere foran såkalte kulturbygg

Mat er vi imidlertrid ikke leie av.

Trond Atle guidet oss fra kirkegården og til Bodle på sedvanlig solid Olsen vis. I Bodle var det nok å finne på. Etter en velfortjent frokost  bar det igjen ned i fjæra. Her ble det mest steinkasting. På vei hjem stanset vi nok en gang ved en bro og det var følgelig duket for nok et nytt «pinneløp». Midt under løpet kom en ekte varhaugsbu gående, 92 år gammel var mannen med etternavn Skretting. «Eg må gå for å holda beinan igang» fortalte Skretting oss. Vi ble stående å se på Skretting der han sleit seg fremover skritt for skritt på det flate, steinete og forblåste jæren. Vi valgte å kalle ham en god representant for det jæren er bygget på.

Den siste jærbu

Dagen idag ble en slående kontrast sammenlignet med gårsdagen. Vi våknet opp til sommer og strålende sol. Refsnesskogen var dagens egentlige mål. Heldigvis er vi særdeles fleksible i frokostklubben og Refsnesskogen ble til Refsnesstranda.

Frokost på Refsnesstranda, hvorfor blir vi så sultne av å bade?

Dagen idag ble på mange måter et slags gjennombrudd. Tre nabofamilier ble med på turen, snakk om spenstig nabolag. Egil Rimestad kom også etterhvert sigende så vi ble virkelig en god gjeng. På stranda spiste vi frokost og ungene badet mens fedrene «drøste». Kanskje den morsomste frokostklubben sålangt. Flere uttrykte også ønske om å bli med flere ganger så dette ser virkelig lovende ut.

Imorgen går turen til «stemmen» på Kverneland. Vi reiser hjemmefra 08.30.

Tirsdag går turen til Øksnevadskogen med avreise 08.30. Olav Ueland er vår kjente mann i området.

Onsdag blir det mest sannsynlig Sandtangen, der vi sjekker ut de nye apparatene og den rehabiliterte lekeplassen, avreise 08.30.

Håper flere slenger seg med, vi har det knallkjekt, snakkes!