Oppgave idrett og samfunn 10.1, 3ifa og 3ifb


Treningsstudio for barn på åtte år

I mars åpner Arena treningssenter på Klepp, landets første helsestudio tilpasset barn i alderen åtte til 15 år. Bjørn Maaseide er kritisk.

AV: julie teresa olsen

Tredemøller, spinningsykler, vektstenger og mageapparater i barnestørrelse skal gi barn og unge mer lyst til å svette. 10. mars håper Arena treningssenter å åpne dørene til et150 kvadratmeterstort treningsrom spesialtilpasset barn.

NYTT KONSEPT: Shokk heter det nye konseptet som hevder å bekjempe fedme og inaktivitet blant barn.

– Da vi hørte om Shokk tenkte vi at dette var noe vi måtte ha. Jeg er ikke i tvil om at dette er noe som må gjøres for å bekjempe et økende fedme problem blant barn. Og det er ingen skadeeffekt med slik trening så lenge det gjøres riktig, mener Tone Eide, daglig leder på Arena treningssenter.

Målet er å starte samme konsept på Arena i Stavanger så snart det finnes ledige lokaler tilgjengelig.

FORVENTER KRITIKK: Eide legger ikke skjul på at hun er veldig spent på mottagelsen, og innrømmer at hun allerede har møtt skepsis.

– Jeg håper jo at vi blir tatt imot med åpne armer. Men det er klart jeg er forberedt på at folk er kritiske. Vi har ansatte som allerede har uttrykt sin skepsis. Men selv er jeg helt trygg på å starte et slikt treningstilbud for barn, sier hun spent.

Hun har ingen betenkeligheter med å tilby barna personlig trener om de vil ha det. Kroppsfokuset er hun heller ikke bekymret for.

– Instruktørene skal gå i vide treningsklær, og vi er nøye med å ansette folk med sunne holdninger, sier hun. Og mener at treningssentrene ikke kan ta ansvaret for det kroppsfokuset som allerede er skapt av tv og media.

– Vi kan heller bidra til å skape en sunnere holdning gjennom dette tilbudet, sier hun.

GYMTIMEN PÅ HELSESTUDIO: Arena håper å kunne leie ut barnestudioet til skole og SFO på dagtid.

– Tanken er at de kan ha gymtimen sin her hos oss, sier Eide.

I dag må du være 15 år for å trene på Arena. Og er du under 18 år må du har underskrift fra foresatte. Foreldre har ikke adgang til det nye treningsrommet fordi barna skal få trene i fred uten mas fra voksne.

– Dette skal være et fristed for barna. Kun voksne instruktører har adgang, forteller Eide.

300 kroner per måned er den anbefalte prisen på et barnemedlemskap, men Arena vil tilby en noe lavere pris.

Denne reportasjen trykket Stavanger Aftenblad 1.8 2007. Les s 133 i læreboka. Hvordan mener du Arenas konsept passer inn i forhold til retningslinjene for barneidrett. Begrunn svaret ditt.

Når dere har publisert innlegget deres kan dere klikke der inn på:http://www.aftenbladet.no/lokalt/Fagfolk-slakter-barnetrim-2206002.html, her kan dere se hvordan fagfolk reagerte på konseptet.

Neste innlegg
Legg igjen en kommentar

61 kommentarer

  1. Hei Jarle.

    Jeg og Håvard syntes at dette er et bra tilbud til barn og unge, det at de setter igang et sånt tilbud for å hindre fedme og heller bringe fram sunnhet og god trening skader ingen !!
    bare denne treningen blir utført riktig iforhold til skader. trener ikke ungene riktig vil denne treningen kunne ødelegge senere fysisk tilstand, så det er viktig at de ansetter noen som har peiling på hvordan de skal trene 8-15 åringer i styrke.
    Ettersom det er vanskelig for barn med overvekt å drive med lagspill syns vi dette opplegget høres fornuftig ut. Barn som glir til side i lag aktiviteter blir ofte mer usikre på seg selv og opplever ikke mestring. Dette kan være med å gi mindre «talentfulle» barn en mestringsfølelse de ikke kan oppleve på idrettsbanen!

    Hilsen Joakim og Håvard. 😉

    Svar
    • Pappa Johnny

       /  januar 10, 2012

      sunhet og trening skader ingen..? Jo gutter, de gjør faktisk det. har to brødre selv på 9 og 8 år. De nøler ikke med og kaste ting på hverandre. Og hvis dette er tilpasset barn, og noen tar vektene før han, så kan det for ende med en real gateslåsskamp ja! Ser for meg headlinen allerede «CRAZY BAR FIGHT AT ARENA» og vips, arena er konkurs fordi blir saksøkt av alle foreldre som har barn fra 8-15 år. du er finish ass!

      Svar
      • Torstein Erga

         /  januar 10, 2012

        visst vi legger til en obligatorik sinnhetstest før barna får gå inn i treningsstudioe så vil vi slippe dette problemet. om vi slipper inn gale små djevler vil dette føre til unødvendige skader og dødsfall, det er ikke bra.

  2. Rita

     /  januar 10, 2012

    Jeg mener at dette konseptet er veldig bra. Det er aldri for tidlig og begynne og trene på «ordentlig». Jo yngre de er når de lærer seg og trene med vekter og apparater jo bedre kommer de til å gjøre det i fremtiden. Riktig treningsmåte er veldig viktig for at du skal få resultater og unngå skader. I forhold til retningslinjene er det ingenting som ikke passer. De får utforske, nye utfordringer. I og med det er barne treningsutstyr, er det tilpasset til dem.
    Så vil jeg få med at dette er et super bra tilbud for de barna som ikke liker noen idretter, men vil trene.

    Svar
  3. Halfdan Nærland

     /  januar 10, 2012

    Tilpasset styrketrening for barn og ungdom kan være akkurat det dagens ungdom trenger. Ikke alle ungdommer er like gode med en ball, og et godt alternativt tilbud som ikke går på bekostning av barnas helse kan være løsningen for disse. Barn for 50 år siden hadde mye fysisk arbeid på gården hjemme, og fikk fysisk trening (da særlig utholdende styrke) her, noe dagens barn og ungdom generelt sett får for lite av.
    Faren er at det kan gå på bekostning av kreativitet og lek, og at fokuset på kropp og form kan bli for stort. Det er her balansegangen må treffes, gjøre aktivitetene moro og utfoldende, og ha fokus på sunnhet og gode holdninger framfor smal midje og store armer.

    Svar
  4. A. T.

     /  januar 10, 2012

    Vi synes detta her va helt på trynet, du sier ikke til en unge på 10-12 års alderen. Her har du noen vekter begynn og lek. For det første så er ungene ikke utvokst og det kan føre til dverger. Og de kan pådra seg skader, og dette er liksom voksne folk med egne meninger gjør. Ikke unger på 15 år, de er ikke ennå utvokste. Og det har ingenting med konkuranse å gjøre.

    Svar
    • Hei A.T

      En dverg er et spesielt kortvokst menneske. Maksimal høyde for en dverg er 147 centimeter.
      Dvergvekst hos mennesker skyldes genetiske disposisjoner, og de fleste innbefatter enkle genvariasjoner som påvirker strukturen eller utviklingen av ben-, brusk- eller bindevev.
      Denne typen av avvik kalles skeletal dysplasi. Også kondrodystropi, kondrodysplasi og osteokondrodystropi anvendes i medisinsk litteratur med omtrent samme betydning.
      I mange av disse tilfellene er i hovedsak bein og knokler de påvirkede kroppsdelene, og personen er frisk ellers. I andre tilfeller påvirker de genetiske forandringene også andre deler av kroppen.
      Dermed vil det si at folk kan ikke «bli» dverger, dette er en medfødt genetisk sykdom.

      Svar
    • Halfdan Nærland

       /  januar 10, 2012

      Om det hadde vært slik du sier hadde jeg vært enig. Men dette er et tilbud med instruktører som veileder ungene til riktig og fornuftig trening, både med vekter og apperater, men også lek og moro. Ta en titt på denne filmen om du fortsatt er i tvil http://www.arena-treningssenter.no/shokk/

      Svar
      • A. T.

         /  januar 10, 2012

        Det så mer ut på veslevoksne unger som blir drevet av the fhurer. Skal ikke dele de opp i rekker og gi de hver sin vekt i tillegg? Og en arena uniform? Hvor er leken?

    • Torstein Erga

       /  januar 10, 2012

      det er jo bedre å være en liten shredded dverg en en høg feit ekkel mann! dette vil vi ikke ha noe av, det har vi nok av fra før. norge trenger flere lave sterke barn.

      Svar
      • A. T.

         /  januar 10, 2012

        Du glømte en vesentlig ting! De er unger ikke menn!

  5. For meg, virker dette som et veldig positivt prosjekt med gode hensikter. Det første jeg tenkte når jeg leste dette var: Hvis jeg hadde hatt en unge som var overvektig, ville jeg ha sendt den der med personlig trener.
    For vanlige unger som antageligvis er de som vil bruke senteret i samhold med skole eller SFO, tror jeg dette er et veldig bra tilbud. Så lenge det er noen som viser riktige teknikker og holdninger, har dette konseptet et bra standpunkt. Men så kommer det til ungene på 8-12 som trener, hvilken evne har de til å presse seg selv, og hvilken glede har de av å løfte vekter? Jeg tror motivasjonsfaktoren blir liten blandt de, med mindre man får seg en personlig trener, noe som er ganske dyrt. De fra 12- 15 tror jeg er mer motivert, og har dermed bedre sjangs for å ha max utbytte av treningen. Dessuten tror jeg det er liten etterspørsel fra jenter og gutter på 13- 14, men kanskje mer gutter som vil begynne og trene rundt 14- års alderen.
    Min mening er det at en normal unge fra 8-12 ikke skal trenge å gå på noe treningssenter, de skal ha nok aktivitet i hverdagen. Problemet fedme kommer an på hvilke matvaner barna har arvet fra foreldrene, og hva de får hjemme og med seg på skolen.
    Hva angår konseptet med det at unger som løfter vekter, så er det helt greit så lenge belastningsmengden er tilpasset og de får lært inn rett teknikk og holdninger.

    Svar
  6. Hei A.T

    Men de skal jo ikke leke med vektene? å leke med vekter er veldig farlig, og kan ofte føre til personskader hvis man ikke bruker disse riktig.

    Svar
  7. Torstein Erga

     /  januar 10, 2012

    Kommentar fra Erlend og Torstein;

    Vi mener at tilbudet Shokk er en fin løsning på absolutt alle problemene til unger og ungdomer nå til dags. Shokk tilbyr nemlig morrosm og god trening for barn. Dette er med på å skape mestringsfølesle og MAKT! Vi la merke til at det var lite fokus på hardcore trening, det burde være utdeling av GASP kler, piller og energidrikker før trening og proteinshaker etterpå. Dette vil føre til at barna lærer seg hvordan det vil bli å gå på treningsstudio når di blir eldre. Det er viktig å lære barn om kosttilskudd som er veldig viktig innen trening, så barna må lære hvilke suplimenter de burde ta for å bli store å sterke. Alt i alt er dette et kjempe bra tilbud for barn men vi håper arena vil ta dette litt lenger å gi oss store å sterke barn ikke blautfeite gamere. Norge må vises fra sin beste side å slå godt ann i idretten, vi liker å tro at vi er best i alt men da må vi også være best i alt! her oppfostres barna til å bli best og dette burde tilbys over hele landet.

    Svar
  8. silje

     /  januar 10, 2012

    Jeg skjønner at flere er skeptiske til dette, men jeg personlig synes dette var en veldig god idé. Ett av prinsippene innen barneidretten er jo at treningen skal være preget av lek. Styrketrening er ikke preget av lek. Her kreves det en del disiplin. Barna kan ikke bare leke seg med vektene å prøve seg frem med de forskjellige apparatene. Som et stod skrevet i teksten så var ikke treningen skadelig dersom de bare utførte øvelsene riktig. Det er jeg helt enig i. De har nok ikke vondt av å trene litt styrke utenom lek treningen. De får da startet det med å utføre gode/riktige og flere repetisjoner, noe som er veldig viktig innen all form for idrett. Et minus med styrketreningen kan være det at de skal begynne å måle seg med hverandre om hvem som er sterkest osv og at de kanskje begynner å løfte for tunge vekter slik at de ikke klarer å gjøre det riktig.Det kan også føre til et press, ikke bare det om å se mest muskuløs ut av guttene eller være den tynneste av jentene, men det å være den sterkeste.Ellers så tror jeg at det er veldig lurt!

    Svar
  9. Maya

     /  januar 10, 2012

    Jeg synes det er bra at de legger inn tiltak for å bekjempe fedme hos barn, men at å trene styrke på et treningstudio kanskje ikke blir den rette måten å gjøre det på. Jeg tror ikke styrketrening tilfredstiller barnas behov for lek, og dette kan lett gjøre at barna blir mer kroppsfikserte. Jeg tror også mye av egenverdien i barneidrett blir borte hvis barna for det inntrykket av at man skal trene bare for å oppnå bedre fysisk form.

    Svar
  10. Elisabeth

     /  januar 10, 2012

    Jeg syntes at barn ikke skal i så ung alder starte å trene inne på ett tringssenter, når du er ung kan du heller være ute å leke og være i aktevitet på andre måter enn på apparater.
    Unger vet gjerne ikke hvordan di skal trene riktig og er da lett for at di trener feil på disse apparatene om det ikke er nok veiledere til å hjelpe dem. Men det kan jo også være posetivt om barn blir motiverte til å trene på denne måten, og at di får en sunnere holding.

    Men jeg syntes det kan være en posetiv mulighet for de som f.eks er på opptrening etter en skade og ikke kan delta i lek og aktevitet med di andre barna.

    Svar
  11. Elise

     /  januar 10, 2012

    Treningsstudioet SHOKK kan det være både fordeler og ulemper ved. Ulempene her (viss vi skal referere til retningslinjene i barneidretten) er minimal kreativitet ettersom det vil være øvelser og timer som er satt opp av den personlige treneren eller instruktøren. En vil til en større grad vokse opp med et bilde om at idrett bare handler om å se bra ut og få gode kroppsidealer. Fordelene her er at de hjelper barn med å komme i fysisk aktivitet ettersom flere og flere barn i Norge blir overvektige.
    Selv er jeg usikker på hvilket syn disse barna som trener her får på idretten og synes at det er tidlig at barn i 8 års alderen skal begynne å fokusere så sterkt på kropp. I dette samfunnet vi lever i idag blir ungdomm sterkt påvirket av media når det gjelder kropp og hvordan den skal se ut for å være «perfekt», men at en så ung gruppe med barn skal stå med vekter inne i et treningsstudio gjør at endel av retningslinjene for barneidretten forsvinner. Jeg tror også at glede og sosialitet etterhvert vil forsvinne innestengt her på Jærhagen.

    Svar
  12. martif fredrick

     /  januar 10, 2012

    Vaksne har over lang tid sakt at styrketrening er farligt for barn. Dette begrunner de i at det kan tilføre skader kortfoksthet om ein ser på andre aktiviteter som gir stor belastningn ser vi at styrke trening ikkje er farlig om ein samanliknar. Når vi vet at belastningen på kroppen kan komme opp i 7-9 ganger egen kroppskvekt under sprintøvelser og opptil 20 ganger egen kroppsvekt under spensttrening, hvordan kan da dette gjøres legitimt når styrketrening med en belastning som maksimalt vil være like stor som egen kroppsvekt i diverse øvelser for yngre utøvere. ovelser som blir gjort under leik vil gjerne også ha større belastning ein dei som blir gjort under kontrolerte omstendigheter.
    Med dette vill eg si at styrketrening er mindre farlig, og at det absolutt er ein treningsmetode unge bør prioritere om dei ønsker å prestre betre. Det er fordi styrke gir ein stor fordel med tanked på konkuranse i dei fleste idrettene.

    Svar
  13. Iselin

     /  januar 10, 2012

    Jeg skjønner at folk er skeptisk til dette, i og med at de er små barn. Personlig synes jeg at dette er en god idé i og med at det er sosialt, de trener istedenfor å sitte inne å spille/se på tv, og jo tidligere de begynner jo raskere får de lært seg å trene riktig. Men i et prinsippene innen barneidrett står det av idretten skal være preget av lek og varierte aktiviteter. Styrketrening på et treningsstudio er ikke akkurat lek – du må være mer disiplinert, konsentrere deg mer og ha litt peiling på hva du skal gjøre i de forskjellige apparatene for å unngå skader osv. Jeg er enig med at dette kan være en god idé for barn hvis de bare gjør det riktig, og at de ikke har noe vondt av å trene hardt utenom lek. Men når det kommer til disse treningsapparatene tror jeg at det likevel er barn som sliter med hvordan de skal bruke de og at de ikke får det skikkelig til. Da blir det fort at de gjør øvelsene feil og får raskere skader. Det kan også føre til at barna får et slags press på seg på å være best og sterkest – dette kan være det som trekker ned. Men allikevel synes jeg dette er en god idé for å forhindre fedme, samtidig som det kan være lærerikt og kjekt. Det er bedre enn ingenting!

    Svar
  14. Cornelia

     /  januar 10, 2012

    Tilbudet og konseptet med treningen er en bra tanke. Det som utgir en fare, som tidligere nevt av Halfdan er nettopp dette med muligheten for manglende kreativitet og lek i ettertid. Det somheller er positivt med dette er at for dem som ikke lykkes i ballsport eller andre sporter her får en mulighet til å være aktive på en helt annen måte i tillegg til at det på denne måten kan forhindre fedme hos barn, eller allerede i tidlig alder. Her kan de engasjere barn til mosjon og også her får de være sosiale med andre barn uten mas fra foreldre. Tanken om at litt mosjon er bedre en ingenting er svært viktig i forhold til overvektige og late barn.

    Svar
  15. Thorisdottir og Skaddo

     /  januar 10, 2012

    Det første jeg hørte i mellom en samtale på Arena mellom en ansatt og en far og sønn i juleferien var hvorfor Shokk ikke var åpent i julen. Det var stor diskusjon mellom far/sønn og ansatt, ikke negativt, men en diskusjon som gikk ut på hvorfor det ikke kunne være åpent. Det var tydeligvis stort savn for barn at Shokk var stengt i julen. Sønnen sa at han hadde ingenting å gjøre i julen og at det var mange av vennene hans som kunne tenke seg å gå på shokk i ukedagene når de hadde fri. Dette ville han fordi han likte å holde seg i aktivitet og det var også utrolig morsomme timer hvor de møtte nye folk.

    Jeg syns dette er et ganske bra tiltak av Arena. Det har med årene blitt fler og fler barn som sitter hjemme forran pc eller tven og spiller eller ser film. Få holder seg i aktivitet.
    I tillegg har somregel barneskolene bare 1 liten time i uka med gym, der kanskje den ene halvtimen går ut på å få klassen i ro og ikke minst tid til å dysje, da gjenstår det 30 min igjen av timen. 30 min kroppsøving i uka er helt klart alt for lite!
    Derfor syns jeg at Shokk er et bra alternativ for barn som liker å holde seg i aktivitet og i tillegg vil søke seg til et godt miljø med flinke instruktører. Men det som kan være negativt med at de har styrkeapparater for barn, er at kroppen til barn i en så liten alder ikke er klar for skikkelig styrketrening. Den er i sin fulle utvikling og derfor er styrketrening på apparat kanskje ikke det beste som kunne blitt gjennomført. Men totaltsett syns jeg det er et godt tiltak. Jeg har selv snakket med naboer som går der og de er veldig fornøyde 🙂

    Svar
  16. Siddilicious & AllyMcBeal

     /  januar 10, 2012

    Vi forstår skepsisen til Shokk, men liker likevell tanken bak det hele. Det å gi ungene ett annerledes tilbud kan hjelpe overvektige som ikke har lust å spille ballspill eller lignende. Til å få en god helse de også, fedme i ung alder er mer skadelig en å bevege seg å trene i ung alder. Problemet er jo at fedme kan følge deg livet ut, så vi mener dette kan være ett bra tilbud.

    MEN så ligger problemet i om ungene kan håndtere vekter skikkelig og bruke dem riktig. Kommentaren fra Arena om dette er «Og det er ingen skadeeffekt med slik trening så lenge det gjøres riktig». Men ta for eksempel en liten unge som ikke har løftet en vekt før plutselikt skal trene på egenhånd. Det kan jo umulig gå bra, det vil si at vær eneste unge trenger veiledning. Og det vil si at Arena trenger gode veiledere, og unger glemmer kansje fra gang til gang. Og for bare 1 veileder vil det være ett problem å veilede 40-50barn på en gang. Noe som også er bevist at trening for små unger med vekter kan få store konsekvenser. Dette fordi at barna kan få varige men med at musklene surrer seg rundt beina og beina slutter å vokse, eller at de trener feil og musklene blir «ødelagt».

    En annen negativ side er at barn i alderen her elsker å kaste ting. Dette kan føre til skader på andre barn, eller seg selv. Det er jo nesten som du må lime noe fast til bakken eller veggen, slik at de ikke kan flytte på det eller kaste det rundt.

    Det positive med prosjektet er viss det er gruppetreninger, på en måte aerobic eller zumba for barn. Eller noe lignende «body pump». Noen program der de kan bruke ulike ting, vekter, benker, strikker eller lignende. Der de får utfordret seg å prøvd andre ting en å sloss med pinner eller spille fotball. Ikke alle liker ballspill.

    Vi er positive til prosjekter så lenge det vil bli utført på en fornuftig måte. Noe som kansje kan bli ett problem for arena.

    Xoxo as

    Svar
  17. Gunhild & Solveig

     /  januar 10, 2012

    Vi synest ikke dette tilbudet hører hjemme i hverdagen til et barn på 8-15 år. Selvfølgelig er det viktig med fysisk aktivitet, men barn fra alderen 8 år bør drive med aktivitet ute i skog og mark eller idrettshaller uten vekter og speil. En viktig del av styrketrening er at du ikke må begynne for tidlig, selv om vi regner med at de ikke trener med alt for tunge vekter, kan likevell styrketrening stoppe veksten i tidlig alder – og man vokser mye i denne alderen! De fleste barn kjenner et snev av konkurranseinstinkt, og konkurrerer og sammenligner seg derfor mye med andre. Dersom treningen nå er i et treningstudio gjør de vel det samme her også? Ingen vil være dårligst her heller. Lek og moro er viktig i barneidretten. Ballsporter og lagsporter er selvsagt ikke noe for alle, men likevel er det viktig å være allsidig og ha varierte øvelser. Barn i denne alderen trenger også videre utvikling, det å drive med trening på et slikt treningstudio tror vi gir mindre utviklig. En annen ulempe med et slikt tilbud er hvordan det blir når barna blir eldre. De fleste treningsstudio i dag har voksne medlemmer, vi mener det er feil at et barn skal oppholde seg der i det hele tatt. Konsentrasjonsevnen til barn er ikke like bra som hos voksne, dette kan føre til at de kanskje ikke ønsker å høre etter på instruktøren og prøver å trene på egenhånd. Belastningskader oppstår lett ved feil trening – og løfting av vekter i så ung alder kan føre til dette og andre skader.

    Svar
  18. MN

     /  januar 10, 2012

    Dette synest jeg blir helt feil. Kroppen er ikke ferdig utviklet før i denne perioden, den vokser og kroppens fasong har ikke satt seg helt enda. Unger har heller ikke så mye bakgrunnstoff fra egentrening på denne måten. Dei fleste har blitt oppvokst i lagidretter og blir trent og på den måten lærer dei hvordan dei skal gjøre kvardagen bedre. Nå når Arena starter opp på denne måten kommer ungene inn i rommet og tar kansje en mye mer tyngre vekt enn det di egentlig skal klare.
    Dei kan belaste kroppen både for mye, feil og kan få skader av mindre. Skader og tung belastning i ung alder kan ødelelegge ulike deler av kroppen i eldre alder. F.eks ryggproblemer. Trener du hardt som ung og trener feil kan ryggen bli belastet feil og du kan slite med dette i en god stund etterpå. Flere barn kan og komme inn med feil mål når dei trener på egenhånd på denne måten. Starte fortidlig med å måle seg opp mot flere på sin alder og få feil inntrykk på hvorfor du trener og hva som er poenget med det. Som sakt så synest jeg det blir for ung alder å starte med egentrening på denne måten.
    En felles utviklingsplan står det at alle som driver barneidrett bør ha. På et treningssenter blir det vel ikke en felles utviklingsplan men en individuell? Der barna mener hva di skal trene på og ikke en veileder som sier at alle skal gjøre det smame. Utviklingsnivået kan være vanskelig å finne for enkeltutøverene. Når en trener har et opplegg er det lettere for en utøver å se hvor han ligger i forhold til kravene enn når han må gjøre alt selv mener da jeg. Greit nokk at det er trenere som er på treningssenteret, men det er sikker mange barn som ikke vil spørre om hjelp og på den måten belaster feil som nevnt tidligere for å ta frem et eksempel.
    Prisen kan og diskuteres. 300 kr i måneden er skyhøyt mener da jeg for noen unge barn som går å løfter litt på noe ustyr og kansje springer litt på en mølle. Hva med naturforholdene, hvorfor skal dei unge starte enda tidligere med å gå på treningsentrene når uteforholdene er like gode. Skal penger allerede så tidlig begynne å telle. En ung person som bare bruker møllene og betaler 300 kr i måneden kunne jo like godt springe ute å spart dei 300 kr i måneden.
    Jeg har ikke vært på dette opplegget og vet ikke hvordan det fungerer men måten jeg ser på det her og nå er at det er for ungt å starte med treningsstudio for barn på grunn av f. Eks press og penger. Det blir kansje et større diskuterbart tema i heimen om å få trene på arena enn hva dei skal ha til middag? Organisertidrett er en bedre utviklingsarena for å holde kroppen i balanse og form og for det sosiale mener da jeg.
    Alt i alt føler jeg ikke at barneidrettsbetsemmelsene passer inn i et treningsstudio med tynge vekter, tredemøller som har høyere intensitetsmåling enn de fleste unger klarer å springe på og en god veileder som gir barna en felles utviklingsplan og gir de gode tilbakemeldinger og den selvtilliten dei trenger i desse utviklingsårene. Jeg mener at det er større sjangs for å lykkes og få bedre selvtillit i en organisertidrett enn på et treningsstudio der det er deg selv det står på mot vektene og der du aldri klarer å løfte den kiloen som du tror din kropp klarer å løfte.

    Svar
  19. LaFFe

     /  januar 10, 2012

    Når det gjelder trening med apparater og vekter, selv om de er tilpasset alderen, synes jeg det er alt for tidlig å starte når man er 8 år. Barn i denne alderen trenger ikke ensidig trening på et treningssenter, derimot varierte aktiviteter og bevegelser «slik at de får bred bevegelseserfaring,» som det står i utviklingsplanen for barneidrett.

    I tillegg kan for hard styrketrening(vekter og apparater) i ung alder, bremse eller i værste fall stoppe den naturlige veksten, noe som heller ikke er gunstig.

    «Jeg er ikke i tvil om at dette er noe som må gjøres for å bekjempe et økende fedme problem blant barn.» står det i artikkelen. Det at det er treningssentre for barn(8-15 år) som må til for å hindre veksten i «overvektige barn», mener jeg er helt feil. Så den må de lenger ut i skogen med. Her er det snakk om dårlig engasjment og oppfordringer blant foreldrene. Barna er i en alder der de blir sterkt påvirket av de nærmeste, familie og venner, og burde heller blitt oppfordret til å leke/spille ute med venner i stedet for å betale 300 kr i måneden for å «bli trent». I tillegg tror jeg barna har større glede av å leke/spille ute sammen med venner, enn å løfte vekter inne på et treningsstudio, i denne alderen.

    Svar
  20. Astrid

     /  januar 10, 2012

    Tanken på at åtte åringer skal gå på et treningssenter å trene nesten likt som vokse får jeg ikke helt til å stemme. Som barn er det viktig å leke og bruke varierte aktiviteter for å stimulere barnets utvikling og grunnleggende bevegelser. Med å putte noen små åtte åringer inn i ett treningstudio får ikke barna oppnå dette. De vil ikke få den rette gleden, leken og bevegelsene som barna trenger. Barn er kun barn en gang og bør være barn så lenge det er mulig og heller gå på treningstudio og trene mer styrke på den måten når de blir eldre. Lek og morro synes jeg er det som er viktigst for barna når det gjelder barneidrett og også generelt i livet. For å unngå fedme hos barn bør heller foreldrene ta en del i å stramme inn på kostholdet og kanskje ta barnet med på barneidrett der de får være i aktivitet og leke uten at de selv tenker på at de trener. Å «sende» åtte åringer til ett treningstudio for å trene vil ikke overholde retningslinjene for barneidrett og barna får ikke lengre være barn.

    Svar
  21. Mar Rabbendal

     /  januar 10, 2012

    Jeg synes dette tilbudet kommer i litt vel tidlig alder. Barn i en så lav alder har ikke engang begynt sin fysiske vekst skikkelig. De skal også lære seg ulike aktiviteter og få erfaring, ikke bare bli plassert inn i et treningsstudio som er bygget for å forhindre fedme.
    Barn skal oppleve fellesskap og glede. Det får de ikke her med å ha en personlig trener som skal prøve å få dem til å trene med vekter osv.

    Hvis målet er å bekjempe fedme, mener jeg at vi må se mer til foreldrene. Det er foreldrene fra barnet er nyfødt til det vokser opp, som gir dem (u)vaner og kanskje for mye tillatelse.
    Får ungen lov til å spise sjokolade fra den er liten av vil den ha dette som vane. Er det tillatt for ungen til å sitte inne hele dagen uten å rikke på seg, vil også dette bli en vane.

    Istedenfor et tilbud om treningsstudio, skulle det heller blitt prøvd å få barn og unge ut i naturen. Spille fotball, leke, osv. Da er ungene i fysisk aktivitet, og de driver med naturlige morsomme ting som de liker. Jeg tror ikke at mange barn i 8-årsalderen ville likt å løpe på tredemøller eller sitte på en spinningsykkel. Dette igjen er med på å forsterke ”imaget” om et perfekt kroppsideal enten Tone Eide vil det eller ei. Det kan godt være at media har hovedskylden, men Eide gjør ingenting for å prøve å slukke brannen. Tvert imot kaster hun bare bensin på bålet da hun opprinnelig startet dette pga fedmen blant barn (feite barn har feil kropp kan det tolkes som).
    Selv om fedme er et økende problem, synes jeg dette er feil måte å håndtere det på. Dette blir for unaturlig og ungene havner i en kunstig situasjon.

    Ja til egenverdien, så får nytteverdien komme på kjøpet, spesielt i en så ung alder.

    Svar
  22. Bekymret foresatt

     /  januar 10, 2012

    Det er sannsynligvis bedre at barn får røret litt på seg i et treningsrom enn at de sitter med firkantede øyne foran en lys- og lydsprutende underholdningsmaskin. Men jeg synes det blir feil å sende små barn inn i treningssal for å trene med vektstenger og spinningssykler, når de heller burde være ute å leke. De befinner seg i den mest sårbare perioden av sine liv, og trenger sunne verider etc. etc. Men dette blir en så kunstig måte å praktisere kroppsutfoldelse på at det gir avsmak. Barn skal leke, ikke pumpe jern. De skal løpe, ha sisten, ikke gradvis øke hastigheten på en tredemølle.

    De grunnleggende bevegelsene i barneidrett er løp, kast, mottak og hopp. Her får de kanskje bare stimulert utviklingen for den ene ferdigheten, når de løper på møllene.

    I et samfunn som allerede er nok preget av problematiske tilknytninger til det med kropp og helse og spiseforstyrrelser, så er dette bare å kaste bensin på bålet.

    Jeg tror heller jeg hadde plassert mine barn trygt i sofan foran TV-en, enn å ha sendt dem for å trene på Shokk. Ikke at fjernsynet eneveldig portretterer den ultimate kroppsholdning, men her trenger de i det minste ikke bekymre seg for å bli utsatt for det enorme kroppspresset de allerede strever med å beherske.

    Det at idretten gjenspeiles i samfunnet har aldri vært klarere enn nå.

    Svar
  23. Olski

     /  januar 10, 2012

    Jeg synes at barna skal få velge selv om de vil gå på treningssenter eller ikke. I så ung alder handler det om at aktiviteten skal være gøy, og hvis barna synes at det er gørr kjedelig å trene, så burde de ikke bli tvunget til å gå der. Men de kan gjøre et forsøk å ta turen bort å prøve og se om det er gøy, men hvis ikke kan de finne en annen aktivitet som de synes er gøy å drive med.
    Hvis barn skal begynne å trene styrketrening i ung alder er det viktig at de har en voksen som kan vise hvordan man skal utføre øvelsene riktig. Hvis de får inn feil utførelse, kan dette føre til skader. De bør også ikke trene for hardt heller, bør bruke lette vekter, for de er ikke fysisk utviklet enda, så det kan heller være lurt å lage et grunnlag, sånn at de er klar til å trene hardere når de blir eldre. Grunnen til at barn kanskje velger å gå på treningssenter er fordi det kan virke spennende å teste ut apparater

    Svar
  24. Liva

     /  januar 10, 2012

    Jeg personlig er for treningssentre som SHOKK, så lenge ting blir tatt på alvor, at ungene får de rette holdningene, god oppfølgning og ikke for stort press på kropp. SHOKK er ikke bare vekter og tredemøller men lek i form av aerobicinspirere timer, kampsportaerobic, innebandy og cheerleading. Instruktørene er kurset og har god kunnskap i det de gjør, det er også stort fokus på at instruktørene som er på SHOKK har ett bra kroppsideal selv. Norge ligger langt bak når det kommer til toppidrettsutøvere, og kanskje dette er hvorfor? Vi bruker for mye tid på lek og moro, og mindre tid på å utvikle store talent, om vi skal holde skepsis til at fagfolk hjelper overvektige unger, hvordan kan da Kina og Russland plassere 2 år gamle jenter på turnskoler for å bli perfekte turnere innen de er 12 år? Jeg sier ikke at dette er heldig, men alt gårdsarbeidet norske unger gjorde for 50 år siden må byttes ut med noe annet når situasjonen ikke er den samme lenger. Før arbeidet barn på gårdene, bar mye tungt og hjalp til, dette var definitivt hard trening og må erstattes på en måte, og derfor syns jeg at treningssentre for barn med en sunn holdning er ett bra alternativ for unger som ikke finner sin plass i den organiserte idretten og kanskje aldri fikk til fotball og håndball, eller som ett supplemang. Idrett og trening er sunt, uansett hva en foretrekker, smaken er som baken.

    Svar
  25. Runa Lise

     /  januar 10, 2012

    Hmm, jeg må si jeg er litt skeptisk til et slikt tilbud som dette. Dette kanskje fordi jeg har et mer negativt enn positivt syn på treningssenter fra før av. For meg er treningssenter en plass jeg går for å holde meg i form. Det er kjedelig. I ids-boka står det at det største motivet for å trene på treningssentre er fysisk form. Er en med i idrettslag er det største motivet glede. Oppnår barn glede når de trener på slike senter? Er vekter og apperater laget for barn? Jeg har lært at en ikke bør trene med mer annet enn sin egen kroppsvekt før en er 14-15 år. Hadde jeg satt meg inn i en overvektig 8-årings situasjon hadde det fristet lite å gå på et treningssenter for å ha et mål om å bli slankere. Å ha en personlig trener må virke unaturlig om en er 8 år. Hvor er egentlig fokuset? Glede? Nytteverdi? Jeg har tro på at SHOKK kan virke spennende og nytt de første ukene, men etter dette stopper utviklingen og interessen opp.

    For oss litt eldre kan det gi mening å trene på benkpress. Dersom en trener styrke en periode og ser forbedring på benkpress, kan dette gi motivasjon og videre ambisjoner. Jeg tror barn nede i 8-årsalderen ikke har fått anlegg for slik tankegang enda og at dette tilbudet ikke burde gjelde så unge barn. Barn burde få bruke sin egen fantasi og kreativitet.

    Konseptet virker motiverende og spennende ut, men vil det fungere?

    Svar
  26. Kizza

     /  januar 10, 2012

    Et treningssenter for barn og unge med fokus på styrketrening tror jeg ikke ville vært noen stor suksess.

    Det er greit nok at Arena har gode formål med å bekjempe fedme og inaktivitet blant barn. Men jeg har liten tro på at det ville fungert med en såpass seriøs treningsform i så lav alder. Barna ville rett og slett ikke hatt nok motivasjon til å trene regelmessig styrketrening i en alder av 8 år. Jeg tror denne viljen til å løfte tyngst mulig vekter kommer med årene, når folk faktisk har en grunn til å trene hardt med egne mål og en indre motivasjon til å gå ned i vekt. For det viktigste prinsippet med barneidretten er at det skal være kjekt, og det er gleden i idretten som får barna til å få fart på beina.

    I tilegg kan hard styrketrening være skadelig for barn. Det kan hindre veksten og feiltrening kan føre til langvarige skader.

    Svar
  27. Marius x2

     /  januar 10, 2012

    Vi synes dette er et meget bra tiltak av Arena, vi vet selv hvordan det er og være barn, og vet hvor lett vi blir distrahert av andre ting som tv, pc som blir til hinder for trening på fritiden. Et slikt tilbud kan selfølgelig vippe negativt, men siden det er et nytt konsept få en sjanse til og vise hva det kan hjelpe med, og om det skulle kunne slå ut positivt. Med gode instruktører, som blir et must, er det ingenting som skal si at det blir varige skader. Dette kan være et sosialt samvær for di som møte rmer folk, på et lukket område. Her er det ikke rangering, og en blir ikke sett på som dårligere med en gang. De som kanskje sliter med mestringsfølelsen på lagspill kan nå få sin ting.
    Dette er noe vi er for, og synes det er et bra tiltak.

    Svar
  28. Torstein H

     /  januar 10, 2012

    Det er positivt at det blir lagt til rette for fysisk aktivitet for barn, men eg synes at formene for aktivitet i dette tilfellet blir feil. Eg meinar at barn og unge ikkje bør trene på eiga hand med vektstenger og på tredemøller i eit treningsstudio, dei bør kome seg ut og drive aktivitet i lag med andre på same alder. Det trur eg vil gje større glede og det vil gjere at det vil vere meir spennande å drive med fysisk trening når dei blir eldre.

    Den einaste måten eg kan sjå trening i treningsstudio som eit aktuelt treningstilbod for barn, er dersom det er eit tillegg til anna trening og at det er noko som barnet sjølv ønskjer. Dersom barn bare skal trene i treningsstudio, så vil det etter ei stund kunne bli for lite variasjon i treninga og det vil kunne skape eit dårleg forhold til trening. Det må heller ikkje vere noko som foreldra pressar på barna. Dei må sjølv få velje om dette er noko dei ønskjer å drive med, men då bør det som tidlegare nemnt vere i tillegg til anna utandørs aktivitet.

    Svar
  29. Siwi & Tony

     /  januar 10, 2012

    SHOKK TRENINGSSENTER:
    I dagens samfunn ser vi et økende problem med inaktive barn og fedme blant barn og unge blir mer og mer vanlig. Dette er en skremmende utvikling, det er viktig å finne en god løsning på dette problemet for å sikre god helse blant barn og unge. Arena treningssenter har kommet med et nytt konsept som kalles shokk som er et treningssenter for barn. Her kan de løfte vekter, sykle på spinningssykler eller løpe på tredemølle. I følge barneidrettsbestemmelsene skal barneidretten være preget av lek og varierte aktiviteter som gir god bevegelseserfaring. Konkurranseprinsippet er mindre viktig i denne sammenhengen. Alle skal delta og alle skal ha det gøy.

    Det nye konseptet til Arena treningssenter viser tydelig hvilke verdier og holdninger som er viktige i dagens samfunn. Vi har et enormt fokus på kropp og helse, men hvor sunt dette fokuset er kan diskuteres. Treningssenterkulturen preges av kroppspress og prestasjoner, noe vi nå vil påføre barna. Selvsagt er det viktig å få barn og unge i aktivitet og hindre helseproblem, men dette bør gjøres på en annen måte. I tillegg til at det kan skape feil holdninger og fokus hos barna, er det heller ikke optimalt for barn å trene slik. Styrketrening for barn kan hemme vekst og utvikling, og i tillegg kan oftest treningen være veldig ensidig. Barna er også avhengige av hjelp og veiledning for at treningen skal utføres riktig. Her tar man fra muligheten til lek og kreativitet. Barna får ikke utforske og finne gode løsninger selv, men blir fortalt hva de skal gjøre, noe som tar fra dem muligheten til å være kreative. I tillegg er dette et veldig dyrt tilbud, noe som gjør det vanskelig å inkludere alle.

    Svar
  30. Gard Eirik Ege

     /  januar 24, 2014

    Tilbudet om å få denne trimmen i ung alder høres helt ekstremt ut! Men med litt tanke frem og tilbake så kan man finne masse gode argumenter for at dette bør være mulig.
    Jeg kan begynne med å argumentere med at folk nå til dags ikke er så tynne å muskuløse som folk var for 50 år siden, det er av enkle grunner at man bor i byer og har kort gåvei til butikk og har alltid tilgang på snop og fristelser.
    Med dette forslaget som arena kommer med er det meget stor sjangs for at barn på 8 år som ikke er flinke med ball eller ikke liker å springe kan trene basis-øvelser og trene med lite vekter for å bygge seg sterke og få det ekstra forspranget til gymtimene på skolen, der det blir tatt armhevingstester og situpstester.

    Men dette tilbudet er mye mer aktuelt viss ungene får trenere som oppfølger dem konstant fordi unger som trener feil i så ung alder kommer til å få varige mën. Noe som fører til mer folk som er avhengige av NAV og flere som blir sittende hjemme å leve av trygden.

    Svar
  31. Retarded Piece of Fish Stick

     /  januar 24, 2014

    Dette er en tanke som kunne fungert ganske bra med skikkelig oppfølging, det er derimot alt for lett med for barn i ung alder å ikke klare ta ansvar for seg selv og andre, og med mindre inspektørene er på dem hele tinden, kan dette ende med negative utfall. Det er alltid bra at barn er i aktivitet, men det handler om å komme seg ut og ha det kjekt, det er jo inne sisterne som er problemet. Om et treningsstudio er noe som barn ønsker eller har lust til å gjøre er noe annet, for jeg kan ikke huske at et barn kan få noe glede i å løfte vekter, ettersom barn ikke føler de har behov for å komme seg ut. Barn vil gjøre det som er kjekt, altså sitte inne å spille datta og se fjernsyn. Da er det mye som skal til for at de har mer lust til å trene på et treningstudio. Da er det mye bedre med en idrett som er tilpasset barn interesser, der de faktisk har de kjekt.

    Svar
  32. Dette er i grunnen et bra konsept og egentlig ikke noe gale med det.
    Jeg har selv en bror som verken har vært god i håndball eller fotball. Alt innen sport faktisk. Han pleide og bare sitte inne, var ofte alene og brukte bestandig tid på nettet. Etter at jeg og bror min fikk han til og begynne på Shock har han endret en hel del på hvordan han er. Han har blitt mer selvsikker siden han ser hvor enormt sterk han er, og har skaffet venner gjennom dette konseptet. Han er litt overvektig men føler ikke at Shock fremhever dette på noe vis. Det er 2 timer i uken har får vise at han er god i noe.

    Dette er selvfølgelig ikke tilfelle for alle. At man stopper og vokse dersom man begynner og trene hard styrke i tidlig alder er ikke noe tvil. Men de blir trent av folk som har ganske god peiling på hvilke retningslinjer som skal gjennomføres for og unngå dette. et eksempel er lillebroren min som har vært med der over 1 år , og er nå 12 år. Han er 1.80cm høy og har aldri vokst mer en det han har gjort det året han gikk på Shock.

    Svar
  33. SS

     /  januar 24, 2014

    Dette tilbudet Arena nå kommer med er noe som virkelig trengs, nå som flere og flere av norsk barn og ungdom er overvektige. For å forhindre denne utviklingen er dette et av flere nødvendige tiltak for å få stoppet denne veksten.

    Skepsisen til SHOKK, er forståelige nok, nå som det er så utrolig mye snakk om og rundt det usunne og sunne kroppssynet. At styrketrening i for ung alder er skadelig er det egentlig ingen tvil om, ettersom at det er forsket på og påvist at dette kan føre til unaturlig utvikling i de små kroppene, noe som igjen fører til kronisk fysisk smerte. Noen mener også at det tar vekk gleden ved idrett og trening for de små, og foreldre tvinger barna med på ting de ikke vil. Alt dette mener jeg er problemer som ikke bør bli problemer med noe av dette,ettersom at trenerne kommer mest sannsynlig til å være meget godt kvalifisert til å drive med dette. Så lenge trenerne ikke snakker noe om hvordan kroppene deres forandrer seg osv, og at de er påpasselige med å følge retningslinjene for denne typen trening for så unge utøvere, vil dette tilbudet ikke være annet enn positivt.

    Livsstilen til de som kommer til å bli med på dette tilbudet kommer mest sannsynlig til å bli mye sunnere, og hvis dette blir en «hit», er det noe de andre treningssentrene rundt omkring i landet må ta i betraktning.

    Svar
  34. Torgeir

     /  januar 24, 2014

    Eg meiner at barn ikkje bør begynne på treningsstudio før de er 18 år. På grunn av at de kan bli for opptatt av korleis dei ser ut, om de er tynne og spinkle eller om dei er store og runde. Dei fleste ungdommer har for mykje fokus på korleis kroppen deiras er. Gutter tenker at dei skal bli den gutten som har størst sixpack og størst muskler i armer og bein.
    Eg trur at det ikkje vil bli nok motivasjon til å trene 3 ganger i veka for å trene på arena, det kommer til å ende med at barna dropper ut, på grunn av at dei finner ut at dei vil satse på fotball eller annen idrett.
    Med andre ord så kommer ikkje dette til å bli ein suksess, fordi barn har ikkje lyst til å bruke tiden sin på å trene når dei kan gjer andre ting ute.

    Svar
  35. Lina Madland

     /  januar 24, 2014

    Dette blir etter min mening helt feil, det er så mange andre måter å bekjempe fedmeproblemer blant barn på. Foreldre bør heller sette strengere regler for hva barna deres får spise og hvor mye de får sitte inne med pcen. Et normalt barn med normalt kosthold blir ikke tjukke med mindre foreldrene lar de sitte inne hele dagene. Barn skal være ute å leke, spille fotball eller gjøre noe de syntes er gøy. I tillegg skal man ikke trene styrketrening før man er 16år, dette tiltaket kan også skape større kroppspress blant barn i så lav alder. Selv om jeg er sikker på det ville vært flinke instruktører og hjelpere på dette senteret så blir det feil å la barn trene på denne måten, vi har allerede et veldig stort kroppspress i media, dette vil ikke hjelpe på, heller motsatt. Barn bør drive med de de syntes er kjekt og heller begynne å trene for å holde seg sunn og frisk når de blir eldre. Som sagt vil et normalt barn med sunt og variert kosthold være i nok aktivitet på skole og aktiviteter utenom, uten at det trengs å utvikles et slikt tiltak. Foreldre kan ta barna med på turer i naturen, spille fotball med dem osv. Jeg syntes dette er helt unødvendig, det er snakk om barn helt ned til 8års alderen. Min mening er at foreldre bør ta mye mer ansvar dersom det er fare for fedme hos barnet. Et argument for dette tiltaket er at barn som ikke liker/er flinke i lagidretter skal kunne ha et tilbud om en annen form for aktivitet.

    Svar
  36. Kari

     /  januar 24, 2014

    Jeg mener at det å starte et treningsstudio til barn i alderen fra 8-15 år for å bekjempe fedme er helt feil. Om et barn sliter med fedme går det litt på hva foreldrene gir til ungen. Om foreldrene bare skifter om på kostholdet til ungen vil ungen kanskje bekjempe denne ”fedmen”. Det og legge om kosthold er den største utfordringen når det kommer til det og gå ned i vekt, treningen kommer utenom. Det er greit at det de tenker at ungene skal gå det uten å få noe press av foreldrene når de trener. Men hvem tror du det er så maser på at ungen må dra på treningssenteret? Det er nok foreldrene som maser, og da ender det jo opp med at ungene går bare for og slippe maset til foreldrene.

    Greit at det kan være en sosial møteplass for barna, men hvorfor ikke bygd en hall med mange forskjellige baller og leker som kan brukes til aktivitet som fotball, håndball, kanonball og andre ballidretter? Da ville barna selv ha begynt og spille. Og det er noe barna synes er kjekt, da holder de seg i aktivitet fordi de synes det er kjekt, ikke fordi foreldrene vil det, eller fordi en vil gå ned i vekt. Og jeg tenker nok at det er en grunn til at sats og Elixia og andre treningssentre har 16 års aldersgrense. Det er for at barn ikke skal starte for tidlig på treningssenteret. Og dessuten så kan barn som ikke er ferdig utvokst forsinke vekstprosessen om de begynner og trene i for tidlig alder. Jeg mener altså at det er helt feil at det skal starte et treningssenter for barn.

    Svar
  37. Christopher

     /  januar 24, 2014

    Jeg synes dette høres litt rart ut. Barn i denne alderen må ha konstant oppfølging for å kunne klare å løfte rett og bruke rett teknikk. I tillegg er det ikke veldig bra for en kropp i utvikling å begynne å trene styrke med vekter så tidlig. En åtteåring burde strengt tatt bare trent med kroppsvekten sin for å utvikle den grunnleggende styrken, og vente med å trene med vekter til man er ute av puberten og ferdig med utviklingen av kroppen. Greit nok, sprekt påfunn, men tenk hvor kjedelig dette må vær for et barn på 8, 9 eller 10 år. Faktoren som er nevnt angående utvikling og vekst er en av flere. Andre faktorer kan være det at man kan komme inn i feil miljø tidligere, hvor man kan støte bort i flere midler som kan ødelegge kroppen. Noe som kalles doping. Dette vil nok ikke skje i løpet av tiden barna går på dette senteret, men ved en senere anledning starter nok noen på treningsenter for eldre i en alder av 16 år. Det skal ikke mye til for å bli bitt av den «farlige» basillen. En annen ting er at barn og unge bør holde seg til «skikkelige» idretter. Om det er fotball, håndball, volleyball, friidrett eller lignende spiller ingen rolle. Men her får man trent på en måte som er mer for barn, som vil leke med andre ting enn en kjedelig stang eller en svett manual. Den dag i dag når barn bikker 10 årsalderen begynner de å se hvordan kroppen fungerer mer og mer. Da vil det også oppstå press om at man er for feit eller ikke klarer å løfte nok, noe som vil gjøre at barna kanskje blir mer innesluttet og mindre sosial, som igjen vil føre til at de ulike barna dette går utover vil slutte og heller holde seg hjemme i trygge omgivelser.

    Svar
  38. Fitore Hulaj

     /  januar 24, 2014

    At de åpnet treningssenteret Shokk for barn på Klepp virker som en kjempe god mulighet for å bekjempe fedme blant barn. Det er jo ikke snakk om å begynne med hard trening, men det kan også brukes som en sosial møteplass hvor de kan møte kjente men også nye mennesker. Og det er en plass som de kan være uten å bli forstyrret av voksne mennesker, og får muligheten til å ta ansvar selv. Men dette treningssenteret vil også hjelpe på mange andre måter, ved at unger har en plass de kan gå å gjøre noe enn å henge på stasjonen og drive med tull. Dette konseptet med treningssenteret virker veldig gjennomtenkt med tanke på at de ansatte skal gå med vide klær og ha sunne holdninger. Det er en plass hvor det absolutt er verdt å betale 300 kroner måneden for barna, hvor de kan holde seg i aktivitet og samtidig i et sosialt og godt miljø. Treningssenteret virker helt topp, utenom at med styrketrening så er det veldig viktig å følge retningslinjer og ha riktig teknikk. Og derfor så kan de lett påføre seg selv skader, både varige også. Jeg vet ikke hvilken rolle de ansatte har der, men håper i så fall at jobben er å hjelpe med teknikk slik at det blir gjort riktig. Men ellers så er jeg positiv til det treningssenteret, tror det kan hjelpe på mange ting, og glede ungdommen også.

    Svar
  39. Lisa

     /  januar 24, 2014

    Jeg mener at dette er litt tidlig å begynne å trene alene på trenings studio. Det er fordi at barn i denne aldren vet ikke om risiko på mye trening og mye belastning på kroppen osv. Så derfor synes jeg at barna bør få en sjikkelig veilednings time med en personlig trener som kan være med å forutsake skader å feil trening på barna. Trenger barna feil kan di få større skader derfor er dette er problem og veldig viktig å få til at di unngår dette.
    Trenings studioet bør derfor legge til rette for alle di unge, og at di voksne som eier dette stuioet vet riskioen med at barn trener aleine og hvet retningslinjene for barn i så ung alder.

    Men samtidlig har jeg en følelse om at dette kan være en prositive ting også, at ungene kan kjenne på hvordan det er å trene på et studio å faktisk få lov å trene alene. Med god oppfølging kan dette være positivt.
    Å dette er et godt tilbud til di som ikke liker idretter men som bare vil være i form og vil trene, at di har et sted og gå til uten å være ute og kan være sammen med vennene sine å trene sammen.

    Så dette prosjektet er både på godt og vondt på mange måter. Det er både tidlig på en måte, men på en annen måte bra ting å kunne ha tilbud får alle som er unge som er intreserte i å trene å holde seg i form fra di er så unge.

    Svar
  40. Åsmund

     /  januar 24, 2014

    Til er fuldt forsåelig at folk er litt skeptisk til dette, ettersom de enda er små. Jeg selv mener at dette virker som en god idé. Barnet vil få muligheten til å utvikle de «sosiale antennene» og komme seg vekk ifra TV og PC. Det vil også lære barnet hvordan man ifra begynnelsen skal trene riktig for å oppnå størst resultat. Likevell blir ikke lek og variert aktivitet satt i sentrum, ettersom det er styrketrening på treningssenter. Ved trening på senter må du være disiplinert, konsentrert og du må vite hvordan de ulike apparatene skal brukes. Feil bruk kan føre til skader. Men at muligheten for barnet er der, er bra. Det kreves god veiledning for at dette skal lykkes.

    Svar
  41. Andrea

     /  januar 24, 2014

    Dette kan vera både bra og dårleg. Dersom dette blir utført på ein fin og god måte med gode godt lærte insturktørar som går inn for å læra barna teknikk og rette måtar og trena på kan dette bli bra, men dersom dei ikkje tar barnas helse og trening på alvor kan det bli farleg for helsa. Det og trena styrke med feil teknikk kan vera svært skadeleg og kan jobbe veldeg mot helsa. Ein må sørge for at barna klarar å få til teknikken slik dei skal og ta det gradvis med progresjon og ikkje hive seg over dei tyngste vektene og skade musklane.

    Det at barn kan trena på treningsstudio kan vera bra for dei som ikkje har så god ballkontroll og ballfølelse. Annart enn dette er det ofte bare håndball, fotball og andre diverse ballspel som blir tilbudet. Barn som då ikkje er noko gode i dette kan då fort gå over til andre fritidsaktivitetar som for eksempel gaming og andre usosiale aktivitetar der dei blir sittande mykje inne og utan noko særleg aktivitet. Det er ikkje bra for helsa når unge barn sitt inne utan å vera aktivitet og ein skal vera ute blandt andre barn og vera sosial for å få det best mogleg med seg sjølv.

    Svar
  42. Ole Andreas

     /  januar 24, 2014

    Jeg tror at dette er en god ide. Det at barn har muligheter for å trene i ung alder, ser jeg på som meget positivt. Nå til dags ser man at flere og flere barn er avhengige av gaming, serier og filmer. Man ser også at barn er overvektige, og rett og slett late. Det å begynne å trene i ung alder er med på forebygge at slikt skjer. Fysisk aktivitet tre ganger i uka kan gjøre underverker. Barna kan komme til et rolig treningsstudio, hvor de er sjefer over seg selv, og slepper mas fra vaksne. Det at man bruker personlige trenere som følge barna, er bare bra for de. De kan hjelpe barna for å utvikle seg, samtidig som de kan hjelpe de med å utføre riktige teknikker, og riktig treninge for best mulig utvikling.
    Et annet problem i dagens ungdomssamfunn, er at barn begynner med alkohol og tobakk i meget ung alder. Det å trene regelmessig, og få høre at alkohol og tobakk er feil, er med å å forebygge dette. I forhold til retningslinjene til barneidrett, er det ingen ting galt å begynne på et treningsstudio for barn.

    Svar
  43. Kjerstin

     /  januar 24, 2014

    Treningsstudio for barn på 8 år. Jeg har helt siden jeg var 13 at jeg ikke kan begynne på treningsstudio siden jeg er for liten. Jeg husker selv hvor lyst jeg og mange av mine venner hadde lyst til å begynne på treningsstudio, men var for små. Det er veldig viktig at er aktive allerede som små. Det er mange som ikke er interessert i idrett, men som kanskje gjerne allerede i ung alder vil holde seg i form eller trene opp musklene. Jeg syns dette er en positiv ting om de vett hvordan de skal trene.
    Jeg er også imot treningsstudio i og med at det er mange som ikke vet hvordan de skal trene og dermed trene feil eller ødelegge kroppen derfor er jeg litt uenig i at foreldre ikke skal få vær med inn i treningsstudioet. De kunne kanskje ha hat med foreldrene i alle fall første uken slik at foreldrene kunne fått sett hvordan ungene trente og at de kanskje var med å hjalp til.
    Synes det er veldig viktig at det er et alternativ for alle uansett alder. Det er mange som ikke interesserer seg for de typiske idretten som håndball, fotball, volleyball osv. Det er også mange som synes det å jogge ute eller være i naturen er det kjekkeste de vet. Jeg synes derfor at det å starte med noen få appretert på treningsstudio i mindre alder kan være en god ide om det vet hvordan de skal trene og om de får oppfølging av de som jobber der.

    Svar
  44. tararat

     /  januar 24, 2014

    eg synes det er heilt grett at barn skal få tilbud om å trene. Det er godt for barn som ikkje liker å være en del av en organisert idrett å få et slik tilbud. Eg er like vell litt i tvil. Barn skal være i aktivitet ute, og prøve ulike aktiviteter. Det blir for ensidig å være inne på et treningsrom når du er barn og skal fokusere på å bare å trene. Det er ikkje sikkert barn vett hva de trener for! man burde gi dem god forkunskap om trening og mosjon sån at de vett hav de holder på med. Eg synes det er en del positev ting med denne saken og en del ting man burde tenke på i denne saken. tenke mer på hva som er best for barna.

    Svar
  45. Tjessy

     /  januar 5, 2015

    At barn som er i alderen 8-12 skal gå å trene med vekter og slike apparater når de ikke er ferdig utviklet. De bør heller få tilbud om å ha kjekke timer med aktiviteter. En lett versjon av BodyPump, spinning og roing for eksempel. Når de blir 13 år gamle vil de nok begynne å ville se fremgang på treningen, kanskje blir kroppspresset fremhevet når de begynner å trene i slike forhold i en så tidlig alder. Men at barn bør være aktive er helt klart. Men de bør ikke komme inn i «pumpe» miljøet eller følelsen av det så tidlig. Det kan få dem på galne veier langsiktig, da det blir mer populært å dope seg. Det sies at barn er i dårligere form enn før, men da bør heller foreldrene først og fremst ta en titt på kostholdet. Man kan gjøre mye med et godt kosthold og generell lek/aktivitet ute i så tidlig alder.

    Svar
  46. Marthe og Madsen

     /  januar 5, 2015

    Kommentar til: Treningsstudio for barn på åtte år

    Da vi først hørte om at arena treningssenter hadde startet et tibud for barn på 8 år ble helt blåst av banen. Vi tenkte at dette umulig kunne være sundt. Før vi satte oss inn i hvordan treningssenteret egentilg fungerte var vi veldig skeptiske. Vi fikk assosiasjoner til treningssenterkulturen vi selv kjenner til, bare at de trenende er ersattet med barn. Vi synes det var sjokkerende at barn skulle bli dratt inn i et slikt miljø med kroppspress, overtrening, skader osv.

    Når vi satte oss inn i saken kan vi forstå at arena synes at dette er et bra konsept. Vi ser at det er tilpassede apperater i barnestørrelse, og at de eneste voksne som er der er inne er instruktører. I tilleg kan vi ikke finne noe som bryter kraftig med bestemmelsene om barneidrett: ”http://www.idrett.no/tema/barneidrett/bestemmelserogrettigheter/barnebestemmelser/Sider/default.aspx”.

    Men vi synes fortsatt ikke at dette er en god ide. Vi mener at barn skal være barn og ikke trykkes inn i et treningsenter i en alder av 8 år. Skal barna trimmes må heller foreldarene ta ansvar for barna, gå eller sykle tur for eksempel . Eller eventuelt trene lekbasert idrett som håndball og fotball.

    Svar
  47. Henke

     /  januar 5, 2015

    Jeg synes ikke Arenas sitt konsept er bra i forhold til retningslinjene for barneidretten. Barneidretten skal være preget av lek, i et treningstudio er det ikke mye å leke med. Jeg mener barn så unge bør være ute og drive med litt mer utfordrende idretter. Når du trener på et treningsstudio trener du ofte alene og kan havne utenfor et felleskap som andre idretter gjør. Hvis så unge skal begynne med styrketrening kan det bli et stor kroppspress i veldig tidlig alder. 10åringer skal teste hvem som er sterkest og unge jenter skal kjempe om å vær tynnest. Arena kan være et godt tilbud for dem som har prøvd mange ulike idretter men har ikke funnet noe som de liker, og vil holde seg i form.

    Svar
  48. Danzel

     /  januar 5, 2015

    Treningsstudio for barn på åtte år.
    Generelt er jeg skeptisk til dette opplegget. Jeg mener at det å tilby treningsstudio og treningstilbud for barn på 8-15 år kan være meget bra om det blir gjennomført skikkelig. De må isåfall ansette personell som har mye erfaring på hvordan man skal trene barn i 8-15 år. Dette er viktig fordi barna i denne alderen er i en utviklingsfase hvor flere deler av kroppen utvikles. Om da barna blir trent på en feil måte, kan det være til hinder og skade for normal utvikling.

    Noe som er positivt med dette opplegget er at de barna som ikke vil drive med lagidretter i denne alderen, får et annet tilbud og annen mulighet for trening. De barna som for eksempel er overvektige og som ikke føler for store muligheter for suksess i lagidretter, kan få en mestringsfølelse i treningsstudioet.

    Svar
  49. Mari

     /  januar 5, 2015

    Dette her er helt bak mål. For det første synes jeg dette er feil prioritering av penger.
    For det andre synes jeg ikke man skal sende 8-åringer til et treningsstudio for å ”bekjempe” fedme. Litt valpefett er og regne med under oppveksten, dette forsvinner ofte av seg selv og dersom unger i den alderen har et vektproblem finnes det andre måter å takle dette på som er mer seriøse og bedre for barnet. For eksempel dersom ungene har et seriøst problem synes jeg at det er bedre og mer seriøst å involvere foreldrene, eventuelt kontakte leger, ernæringsfysiologer og lage en langsiktig plan samt ”trening”/lek for å gå ned i vekt slik at dette skjer i trygge omgivelser over tid.

    Det er viktig at fokuset på å gå ned i vekt ikke blir for stort for barnet, da dette kan gå ut over psyken, men at barnet har det kjekt og får god hjelp/veiledning og støtte av foreldre og fagpersoner, noe jeg mener at barna ikke får skikkelig på det helsestudioet.

    Treningsstudioer mener jeg er for 15+, grunnet at barn/voksne i stor grad har ansvar for egen trening, teknikk o.l Jeg mener at det er heil feil å sende barn på ”fatcamp” på et helsestudio når de er så unge og at det sender ut heilt feil signal til barna og skaper et økt kroppspress i tillegg til at det fins bedre alternativer for å hjelpe barn og gå ned i vekt.

    Barne og idretten skal være preget av frivillighet, lek og gøy ikke slanking…
    La barn være barn, noen er tjukke, noen er tynne, ofte så jevner det seg ut når de blir eldre. ☺

    Svar
  50. Lene og Live

     /  januar 5, 2015

    Først og fremst kan feil og hard trening når en ikke er ferdig utviklet være svært skadelig på en person. Når det her er snakk om 8åringer som skal bruke vekter og andre treningsapparater for å komme i bedre form er dette helt feil i mine øyner. Selv om dagens generasjon er opptatt som aldri før av spill og andre medier, må det kunne settes i gang noen tiltak som gjør at leken og det sosiale har mer fokus enn selve treningen. Budskapet er bra, men kanskje dette vil få feil fokus? Jeg mener at treningssenterkulturen har utviklet seg til å bli en plass hvor kroppen blir sett på som et symbol som skal vises fram. Med dagens kroppspress, i f.eks. reklamer osv. vil dette såklart smitte over på barna og man får en uheldig utvikling. Selv om man kommer med argumenter som godt lærte instruktører, kan det bli et stort problem dersom dette ikke tas alvorlig nok. Som sagt, det kan være både ulemper og fordeler med å starte et slikt opplegg

    Svar
  51. Oda

     /  januar 5, 2015

    Det at dette opplegget blir brukt for å minske overvektige og fedme problemer blant barn i dag, synes jeg kan være en god tanke for å minske det økende problemet. Men jeg synes det burde finnes andre metoder enn «shokk» for å minske problemet, og da særlig for de yngre barna, mellom ca. 8-12 år. De fleste overvektige barna i denne alderen, mener jeg vil kvitte seg med dette «valpefettet» etter et par år, og dermed heller kun bør ha fokus på lek og aktivitet (som er en retningslinje for barneidretten), i form av uarrangert eller lagspill (fotball osv.). Når det gjelder mine positive tanker ovenfor dette, synes jeg at dette kan være et bra opplegg for de eldre barna, ca. 12-15 år. Disse barna er kanskje kommet i en periode hvor kroppen og vekta blir mer stabil, særlig blant jentene, og tilbudet kan være positivt for fedme og overvektproblemene. Trossalt tror jeg at denne formen for trening/tilbud kan være sosialt og skape god aktivitet. Men jeg tror det skal lite til for at fokuset går over på noe ant, som for eksempel synet på den «perfekte» kroppen.

    Svar
  52. Helleren

     /  januar 5, 2015

    Personlig mener jeg at ideen med treningsstudio for 8-åringer har mange negative sider.
    Det er vanskelig å tro at 8-åringer vil klare å gjennomføre treningen på en måte som sikrer dem framgang og forbedret form. De fleste har ikke nok kunnskaper om trening, slik at sjansene for feiltrening og lav gevinst gjennom treningen er høy. For å løse på dette må barna få hjelp av en personlig trener eller en annen kvalifisert person til å lage treningsprogrammene sine. Mest sannsynlig vil dette bety ekstra kostnader i tillegg til medlemsavgiften.

    Men er alt bra dersom barna får ferdig tilpassede treningsprogrammer og gjennomfører disse på riktig måte? Svaret er, etter min mening, NEI!

    Jeg mener at det er viktig at trening bør gjennomføres i et fellesskap i stedet for at man driver med trening alene på et studio. Dersom man ikke må forholde seg til andre kan det føre til at barna blir veldig usosiale og ikke får venner.
    Å drive med lagspill eller en annen form for organisert aktivitet er etter min mening den beste løsningen. Da bør tilbudet være bredt, slik at alle kan finne seg noe de liker. Et annet forslag er prøveperioder, der barn kan delta i aktivitetene i klubber o.l. uten å måtte betale medlemsavgift først. Lån av utstyr i prøveperioden kan også hjelpe. Slik kan man prøve mange forskjellige nye ting uten at det blir så dyrt.
    Ut av treningsstudioet og inn i et treningsmiljø sammen med andre!

    Svar
  53. Kristin

     /  januar 5, 2015

    -Barnet som mot sin vilje blir plassert i sandkassa med ordene ”lek”, krabber bort så fort som mulig.
    Er barn som blir plassert på en tredemølle for å trimme, kan ikke ha det mye kjekt etter min mening. Er det mulig for et barn på 8år, som blir sendt på treningssenter for å drive med spinning, tredemøller og vektstenger å finne glede i idretten? Kan barn finne glede i idretten når målet med treningen er å redusere det økende fedme problemet blant barn og unge. Barneidretten bør bygge på frivillighet, egenverdi og glede. Vi bør heller prioritere å bruke resurser som går tapt i prosjekter som ”shokk” på å utvide aktivitetstilbudet for barn og unge. Der de kan oppleve lek, konkurranse og ren idrettsglede i et felleskap.

    Hva vil skje med selvtilliten til barna når de alltid streber for å oppnå muskelvekst og vekttap. Når de på vei til trening må gå gjennom de voksnes treningssenter for å komme seg på trening. Hva vil de tenke når de ser veltrente kropper og store muskler. Vil de sammenligne seg selv med de voksne, og bli nedbryt når de ikke forstår hvorfor de ikke har lik kropp? Er ikke alderen 8-15år for ung til å begynne å tenke på muskelvekst og vekttap?

    Svar
  54. Rakel T. Skretting

     /  januar 12, 2015

    Treningsstudio for barn på åtte år
    Jeg er litt skeptisk til dette å lage et helsestudiotilbud for barn fra åtte til femten år fordi:
    1. Å trene med vekter og ytre belastning, krever erfaring og nøye gjennomgang av teknikk. Dette krever veldig grundig innføring og ikke minst oppfølging av en instruktør. Faren er at selv med en instruktør til stede trener barna med for tunge vekter, dette kan før til skader i veldig tidlig alder.
    2. Dette kan også føre til at det blir mye mindre sosiale ved å gå der å trene alene istedenfor å leke med de andre på deres alder.
    3. Det tar vekk leken for barna. Barna begynner å tenke mer på bygge store muskler og dette med kroppspress istedenfor å leke ute i naturen. Det unger i denne aldergruppen trenger er relativ muskelstyrke. I naturen bruker de hele kroppen og alle muskler blir trent, ikke bare de store muskelgruppene

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: